maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 10 oktober 2018

Stijvere scheepsromp met schokabsorberend materiaal

Onderzoekers van de Universidad Politécnica de Madrid hebben een nieuwe technologie ontwikkeld op basis van composietmaterialen en visco-elastische lagen die de weerstand van de romp van hogesnelheid-vaartuigen verhoogt en deze tegelijkertijd veiliger maakt.

Een speedboot die met grote klappen over het water lijkt te vliegen – je hebt ze misschien wel eens voorbij zien gaan tijdens een strandvakantie of in een spannende actiefilm. De schadelijke gevolgen van die klappen kunnen aanzienlijk zijn; zowel voor het vaartuig zelf als voor de passagiers die het vervoert. 

In tegenstelling tot grote vrachtschepen die dóór het water varen en het water daarbij verplaatsen, is er ook een aantal schepen die zich óver het wateroppervlak vaart. Aangezien deze geen water verplaatsen, kunnen deze vaartuigen ook met veel grotere snelheid varen. De speedboot is daar misschien wel het beste voorbeeld van. Naarmate de snelheid toeneemt richt de steven zich echter op uit het water om vervolgens regelmatig terug te klappen op het wateroppervlak. Omdat de waterspiegel zich bij die snelheden gedraagt als een soort muur heeft de romp van het vaartuig het daarbij zwaar te verduren. Dit fenomeen staat ook wel bekend als het klappen van de romp en vormt bij hogesnelheid-vaartuigen een serieus probleem.

Het regelmatig klappen van de romp zorgt voor beschadigingen aan de boot, met name wanneer deze gemaakt zijn van niet-organische vezels (glas, koolstof) en samengestelde polymeren (polyester, vinyl). Deze composietmaterialen zijn weliswaar licht maar ook gevoeliger voor inslag dan bijvoorbeeld de metalen variant ervan. Als gevolg van de klappen op het water wordt het rompmateriaal fragieler en ontstaan miniscule scheurtjes.

Om de constructie van hogesnelheid-vaartuigen te beschermen, ontwikkelden Spaanse onderzoekers een nieuw systeem waarbij dunne visco-elastische lager tussen de lagen tussen het composietmateriaal zijn aangebracht. Hiermee kan energie worden opgevangen en afgevoerd. Die energie komt vrij wanneer de romp van het vaartuigen steeds op het wateroppervlak ‘klapt’. De laag is opgebouwd uit gewone hexagonen van een stijf polymeer die ingepakt zijn in een licht en visco-elastisch materiaal van een speciaal ontwikkelde rubbersoort. Uit onderzoek blijkt dat de reparatiefrequentie van beschadigde scheepsrompen met een factor drie afneemt wanneer de nieuwe technologie wordt toegepast. Het gebruik van het materiaal voor scheepsrompen draagt niet alleen bij aan een langere levensduur maar zorgt ook voor verbetering van de veiligheid van passagiers.  Scheepswerven, scheepeigenaren en classificatiebureaus hebben inmiddels belangstelling getoond voor de geleidelijke introductie van deze nieuwe ontwikkeling. 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europese Commissie komt met reddingsplan voor automotive-industrie

(productnews)
De Europese Commissie wil miljarden euro’s steken in het ondersteunen van de Europese auto-industrie. Het geld is...
De Europese Commissie wil miljarden euro’s steken in het ondersteunen van de Europese auto-industrie. Het geld is onder meer bedoeld voor het stimuleren van innovatie en grondstoffen om binnen de...
Automotive / 06-03-2025
Lees meer

NWO werkt aan subsidiecalls rond circulaire economie, AI in landbouw, mechatronica en kritieke grondstoffen in energietransitie

(productnews)
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) werkt aan vier nieuwe zogeheten call for proposals binnen...
De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) werkt aan vier nieuwe zogeheten call for proposals binnen de hoofdlijn Missie van het NWO-KIC programma. De calls zijn gericht op onder meer...
Algemeen / 04-03-2025
Lees meer

Apptronik haalt honderden miljoenen op voor doorontwikkeling humanoïde robot Apollo

(productnews)
Apptronik haalt 350 miljoen dollar op bij investeerders voor de ontwikkeling van zijn AI-gestuurde humanoïde robot Apollo....
Apptronik haalt 350 miljoen dollar op bij investeerders voor de ontwikkeling van zijn AI-gestuurde humanoïde robot Apollo. Het wil zo de uitrol van de robot versnellen. Apollo is een humanoïde...
High tech / 03-03-2025
Lees meer

Nieuwe perspectieven op duurzaamheid en de circulaire economie

(productnews)
In het Cyclometric project ontwikkelden onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO een...
In het Cyclometric project ontwikkelden onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO een oplossing met betrekking tot het bevorderen van circulariteit. Met deze oplossing kunnen bedrijven duurzaamheidsbeoordelingen en...
Algemeen / 03-03-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven