Autofabrikant Skoda heeft in zijn fabriek in het Tsjechische Vrchlabí een reeks volledig autonome transportrobots in gebruik genomen. Het gaat om de LD transportrobots van Omron, die worden ingezet om onderdelen te transporteren tussen het mechanische rekencentrum en de verwerkingsrobots in de fabriek. Wat weten we over deze robots?
De LD is een transportrobot die volledig autonoom kan opereren en zelflerend is. De LD is beschikbaar in twee modellen: de LD-105CT met een draagkracht van 105 kg en een maximumsnelheid van 1,35 meter per seconde en de LD-130CT met een draagkracht van 130 kg en een maximumsnelheid van 0,9 meter per seconde. Skoda maakt gebruik van LD-130CT’s. De robots zijn gekoppeld aan dockingstations, waar de LD’s hun accu’s kunnen opladen.
De fabriek van Skoda in Vrchlabí heeft een oppervlakte van in totaal 16.000 m2. De LD’s kunnen ondanks dit grote oppervlakte alle bestemmingen binnen deze fabriek bereiken. De LD’s zijn sinds juni 2018 in gebruik in de fabriek in Vrchlabí. De transportrobots voeren per dag zo’n 120 ritten uit met een totale afstand van ongeveer 35 kilometer.
De robots zijn voorzien van sensoren en laserscanners die hen in staat stellen zowel voertuigen, mensen als vaste objecten te detecteren. Deze data wordt gebruikt om de snelheid waarmee het obstakel nadert te berekenen en te detecteren of de LD met het obstakel op ramkoers ligt. Indien dit het geval is stopt de robot automatisch of wijkt deze uit.
In tegenstelling tot traditionele geautomatiseerde transportsystemen heeft de LD geen geleiding nodig via bijvoorbeeld inductielussen, magnetische strips of reflectoren. De inzet van de robots vereist hierdoor minder aanpassingen aan de faciliteit, wat de uitrol goedkoper maakt. Een menselijke bestuurder laat de robot één keer zien met behulp van een joystick of tablet welke route het moet afleggen tussen verschillende basisstations, waarna de robot zelf een route plant.
Al langer worden autonome transportsystemen gebruikt in fabrieken van Skoda. De LD wijkt af van deze systemen door onder andere de mogelijkheid direct in real-time zijn route aan te passen op basis van informatie die het verzameld over zijn omgeving. De route kan hierdoor worden aangepast zonder dat de robot hoeft te stoppen, wat de efficiëntie van de robot vergroot.
Komt de robot op een bepaald punt op zijn route regelmatig obstakels tegen? Dan past de robot automatisch zijn vaste route aan zodat deze obstakels voortaan worden ontweken. De route is dus dynamisch en kan door de robot zelfstandig worden aangepast zonder dat hiervoor tussenkomst van de mens nodig is.
Operators kunnen met de robot communiceren via een 7-inch touchscreen. Daarnaast zijn verschillende fysieke knoppen op de robot aanwezig waarmee de operator de LD kan aansturen. Denk hierbij aan een aan- en uitknop, een knop om de rem te ontgrendelen en een knop om de robot aan een kar te koppelen of juist hiervan los te koppelen. Ook is een oproepknop beschikbaar waarmee operators een robot naar een specifieke locatie kunnen laten komen.
LD’s kunnen worden aangestuurd met behulp van software genaamd MobilePlanner. Met behulp van deze oplossing kunnen onder andere kaarten worden ontwikkeld om mobiele robots in te zetten voor bepaalde toepassingen. Daarnaast kan via deze oplossing de configuratie van robots worden aangepast en taken worden toegewezen.
Indien in een faciliteit meerdere LD’s actief zijn, kan gebruik worden gemaakt van Enterprise Manager. Deze netwerktoepassing zorgt dat taken automatisch worden verdeeld over de beschikbare LD’s. Daarnaast optimaliseert de oplossing de verkeersstromen zodat LD’s elkaar niet in de weg rijden. Enterprise Manager maakt het ook mogelijk de transportrobots te integreren met andere fabriekssystemen, zoals Manufacturing Execution Systemen, Warehouse Management Software en Enterprise Resource Planning oplossingen.
Skoda meldt door stijgende productieaantallen steeds meer capaciteit van zijn fabrieken te gebruiken en met meer verkeer in productiegebieden te maken te hebben. De inzet van autonome robots is onderdeel van verbeteringen die de autofabrikant doorvoert om de werkveiligheid te vergroten en risico’s tijdens werkzaamheden te minimaliseren. “Het was een bewuste keuze om de eerste volledig autonome robot voor ŠKODA AUTO in te zetten voor de fabriek in Vrchlabí. Hiermee benadrukken we nogmaals hoe belangrijk deze fabriek is als ultramoderne, hightech locatie”, zegt Michael Oeljeklaus, bestuurslid voor Production and Logistics bij ŠKODA AUTO.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Omron (foto)