maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 18 september 2018

Volkswagen voert gesprekken over industriebrede standaard voor autonome voertuigen

Volkswagen Group wil samen met andere autofabrikanten een standaard voor zelfrijdende technologie creëren. Deze standaard moet autofabrikanten betere juridische bescherming geven tegen rechtszaken die voortkomen uit ongelukken waarbij autonome voertuigen betrokken zijn.

Dit meldt een manager van Volkswagen aan Automotive News. De manager wil anoniem blijven, aangezien de plannen nog niet openbaar zijn gemaakt. Ook zijn de plannen nog niet definitief. “Indien je betrokken bent bij een ongeluk, heb je in de rechtszaal een betere kans als je kunt aantonen dat jouw auto voldoet aan de laatste technische standaarden”, aldus de anonieme manager. 

Dodelijke ongeluk in Arizona

Zorgen over schadeclaims en rechtszaken die voortkomen uit ongelukken met autonome voertuigen zijn actueel na een dodelijk ongeluk in maart, waarbij een autonome Volvo XC90 van Uber in het Amerikaanse Tempe, Arizona een voetganger aanreed. Het voertuig heeft deze voetganger niet opgemerkt en heeft niet geremd, oordeelde de U.S. National Transportation Safety Board later. 

De Volvo XC90 is standaard voorzien van technologie bedoeld om obstakels te detecteren ongelukken te voorkomen. Deze technologie wordt geleverd door Aptive. Dit bedrijf meldt dat deze technologie was uitgeschakeld op de XC90 die betrokken was bij het ongeluk. Uber zou de technologie bewust hebben uitgezet om zijn eigen technologie te kunnen testen.  

Vijftien partijen betrokken

Door een industriebrede standaard te creëren voor autonome voertuigen wil Volkswagen zorgen dat autofabrikanten sterker staan in de rechtszaal. De anonieme manager van Volkswagen wil geen namen noemen van autofabrikanten of andere bedrijven die bij de gesprekken betrokken zijn. Het zou gaan om ruim vijftien verschillende partijen, waaronder automakers. 

Volkswagen hoopt met deze partijen een alliantie te vormen, vergelijkbaar met de Here alliantie van Duitse autofabrikanten gericht op hoge resolutie digitale kaarten of het Ionity consortium voor snellaadstations voor elektrische voertuigen. De anonieme manager van Volkswagen stelt echter dat een zelfrijdende voertuigen een heel ander niveau van complexiteit met zich meebrengen. 

Open source technologie

Verschillende partijen zouden Volkswagen al hebben benaderd met commerciële technologie. Volkswagen zou het gebruik van commerciële technologie echter niet acceptabel vinden en open source technologie willen inzetten die zonder beperkingen kan worden gebruikt door alle deelnemers. Dit is volgens de manager noodzakelijk om zeker te stellen dat testen voor autonome voertuigen met elkaar vergeleken kunnen worden, zodat gevalideerde data van de ene partij ook van toepassing is op andere betrokken partijen. 

BMW heeft al laten weten interesse te hebben in het vormen van allianties om de ontwikkelingskosten van autonome voertuigen te delen. Klaus Froehlich, bestuurslid en hoofd R&D bij BMW, meldt aan Reuters dat autofabrikanten en grote toeleveranciers uit de automotive industrie in toenemende mate gesprekken voeren over het creëren van één standaard voor systemen in zelfrijdende auto’s. “Iedereen heeft interesse of zou interesse moeten hebben (red: in standaard voor autonome voertuigen)”, zei Froehlich tijdens een recent evenement waarop BMW de futuristische elektrische en autonome crossover iNEXT presenteerde. 

Grondstoffen voor accu’s veilig stellen

Froehlich meldt ook dat BMW ernaar streeft deals te sluiten om grondstoffen voor accu’s voor zelfrijdende auto’s veilig te stellen. Door deals te sluiten met mijnbouwbedrijven wil BMW zorgen dat toeleveranciers tegen lage prijzen toegang krijgen tot deze grondstoffen. Accu’s worden gezien als één van de grootste kostenposten in elektrische voertuigen. Door de productiekosten van accu’s te verlagen kunnen autofabrikanten dan ook de kostprijs van elektrische voertuigen verlagen en zo hun concurrentiepositie versterken. 

BMW zou al één deal hebben gesloten, terwijl naar verwachting op termijn meer overeenkomsten worden gesloten. De belangrijkste uitdaging bij het sluiten van deze deals is volgens Froehlich het vinden van mijnbouwbedrijven die werknemers niet uitbuiten en geen kinderen tewerkstellen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Automotive News
Bron: Reuters
Bron: Bloomberg 
Bron foto: Pixabay / dgozgozz

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven