Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat overweegt om alleen nog elektrische voertuigen toe te laten als leaseauto. Hiermee wil het kabinet naar verluid de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark versnellen.
Dit meldt De Telegraaf op basis van anonieme Haagse bronnen. Het plan is inmiddels in een Kamerdebat door de staatssecretaris bevestigd. Met de maatregel wil het kabinet naar verluid de instroom van nieuwe EV’s op de Nederlandse markt versnellen. Niet alleen zodat leaserijders eerder elektrisch rijden, maar ook om de elektrificatie van de occasionmarkt te versnellen. Ook kan het plan een positieve impact hebben op de plannen voor de reductie van de uitstoot van stikstof.
Heijnen benadrukt het plan te onderzoeken op verzoek van de Tweede Kamer. Zij verwijst hierbij naar een motie die begin juni door de Tweede Kamer is aangenomen. De optie is volgens de staatssecretaris onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die elektrisch rijden na 2025 moet blijven stimuleren. In het voorjaar van 2023 wil Heijnen met een uitgewerkt plan komen.
Dat Heijnen naar manieren zoekt om de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark te versnellen was al bekend. De staatssecretaris maakte vorige week bekend te werken aan plannen hiervoor. Dit moet bijdragen aan het verlagen van de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Om welke plannen het concreet gaat was echter nog niet officieel bekend gemaakt.
Het plan krijgt vanuit de leasesector kritiek. Zo noemt directeur Jeroen Kruisweg van leasemaatschappij ALD Automotive het plan tegenover het FD ‘volstrekt onrealistisch’. Kruisweg wijst hierbij onder meer op de overbelasting van het elektriciteitsnetwerk, wat het geïnstalleerd krijgen van een laadpaal steeds moeilijker maakt.
Ook stelt Kruisweg dat een dergelijke verplichting voorbijgaat aan alternatieven, zoals auto’s op waterstof of synthetische brandstoffen. Daarnaast werkt het in zijn ogen uitwijkgedrag in de hand, waarbij zakelijke rijders als alternatief privé een brandstofauto kopen of leasen met een vergoeding van de werkgever.
Naast ALD Automotive is ook de Vereniging van Leasemaatschappijen (VNA) kritisch. Hemerik zegt tegenover het FD om ‘realiteitszin’ te vragen. Zo is ruim 54% van de nieuw verkochte elektrische auto’s al een leaseauto. De VNA zet daarnaast vraagtekens bij de beschikbaarheid van voldoende elektrische voertuigen in 2025. Onder meer door onzekerheid over de levering van grondstoffen en essentiële onderdelen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / Paul Brennan