maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 04 september 2018

Kiwa SCM neemt maatregelen tegen onveilige keyless-entry systemen

Keuringsinstantie voor autobeveiliging Kiwa SCM kondigt aan vanaf volgend jaar geen auto's meer goed te keuren die zijn voorzien van een onveilige slimme sleutel. De stap kan tot problemen leiden voor autobezitters, aangezien verzekeraars voor met name duurdere auto's een Kiwa SCM-gecertificeerd beveiligingssysteem eisen.

Slimme sleutels, ook wel keyless-entry systemen genoemd, maken het mogelijk een auto te openen en starten zonder dat de sleutel in het contactslot hoeft te worden gestoken. De sleutel hoeft zich hiervoor uitsluitend in de directe nabijheid van de auto te bevinden, zodat gebruikers de sleutel in bijvoorbeeld hun jaszak of tas kunnen laten zitten. Dit gemak brengt echter ook risico’s met zich mee. Zo wordt al langer gewaarschuwd dat autodieven en inbrekers in staat zijn het signaal dat een slimme sleutel uitstuurt te versterken, zodat een voertuig kan worden gestart terwijl de sleutel nog in de jaszak van de eigenaar zit.

Relatief eenvoudig te stelen

Kiwa SCM kan niet zeggen hoe vaak auto’s met een slimme sleutel of een keyless-entry systeem worden gestolen of hoe vaak in deze voertuigen wordt ingebroken. Een dergelijke diefstal is echter relatief eenvoudig uit te voeren. Zo kunnen criminelen met behulp van een apparaatje dat zij zelf in elkaar kunnen knutselen het signaal van een slimme sleutel opvangen, versterken en doorsturen naar een keyless-entry systeem. Dit is voldoende om toegang te krijgen tot de auto en deze zelfs te starten. 

Bij sommige modellen kunnen dieven daarnaast wegrijden met het voertuig, ook als de sleutel in het huis van het slachtoffer achterblijft. Dit is mogelijk door een ingebouwde veiligheidsmaatregel. “Als de batterij van de autosleutel midden op de snelweg op is, wil je niet dat de auto stopt”, legt beveiligingsonderzoeker Roel Verdult van FactorIT uit aan NOS. “De richtlijn is dat als een auto rijdt, dat hij blijft rijden, totdat de bestuurder hem uitzet.”

In onderstaande video wordt het stelen van een auto met een keyless-entry systeem door Kiwa SCM gedemonstreerd.

‘90% van de auto’s met keyless-entry is kwetsbaar’

Dat een keyless-entry systeem kwetsbaar is voor criminelen is niet nieuw. Al jaren wordt door verschillende organisaties waaronder Kiwa SCM gewaarschuwd voor de risico’s die dergelijke systemen met zich meebrengen. Desondanks hebben lang niet alle autofabrikanten maatregelen genomen om dit misbruik aan banden te leggen. “Ook 90 procent van de auto’s die dit jaar van de band rolt en zo’n systeem heeft, is kwetsbaar”, zegt Henk van Vliet van Kiwa SCM tegen NOS. 

BMW is een voorbeeld van een automerk dat wel maatregelen heeft genomen. De autofabrikant heeft een bewegingssensor in slimme sleutels van nieuwere modellen ingebouwd. De sleutel stuurt alleen een signaal uit indien deze sensor beweging in de directe nabijheid van de sleutel detecteert. Dit verkleint de kans dat een crimineel erin slaagt het signaal dat de sleutel uitstuurt op te vangen en door te sturen. 

Problemen met verzekeraars

Aangezien veel auto’s dus nog steeds kwetsbaar zijn tegen dergelijke manipulatie, kondigt Kiwa SCM nu aan maatregelen te gaan nemen. De organisatie gaat tijdens het certificeren van automodellen vanaf komend jaar auto’s met een onveilig keyless-entry systeem afgkeure. Dit betekent in de praktijk dat met name kopers van duurdere auto’s met een ondeugdelijk keyless-entry systeem problemen kunnen krijgen met hun verzekeraar. Zo eisen veel verzekeraars een door Kiwa SCM-gecertificeerd beveiligingssysteem in auto’s met een cataloguswaarde van meer dan 50.000 euro. Indien dit systeem niet aanwezig is, keert de verzekeraar niet uit bij schade of diefstal. “Een koper van een afgekeurde auto kan dat voorkomen door zelf een beveiligingssysteem laten installeren”, zegt Van Vliet tegen NOS. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: NOS
Bron: Kiwa SCM
Bron foto: Pixabay / PublicDomainPictures

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven