maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 30 augustus 2018

'Volkswagen wilde Aurora Innovation overnemen'

Volkswagen heeft onlangs geprobeerd de startup in zelfrijdende auto's Aurora Innovation over te nemen. Aurora Innovation wil echter als onafhankelijk bedrijf op de markt blijven opereren, waardoor de deal is afgeketst.

Aurora Innovation is een Amerikaans bedrijf dat technologie voor autonome voertuigen ontwikkeld. Het bedrijf is opgericht door Alphabet’s voormalig Chief Technology Officer voor zelfrijdende auto’s Chris Urmson, Tesla’s voormalig hoofd van het Autopilot team Sterling Anderson en voormalig lid van Uber’s Advanced Technology Center Drew Bagnell. Autonome voertuigen van Aurora worden sinds augustus 2017 getest in de Amerikaanse staat Californië. 

Mobility-as-a-Service

Volkswagen kondigde in januari aan een samenwerking aan te gaan met Aurora Innovation. Door hun krachten te bundelen willen de bedrijven de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen versnellen en dergelijke voertuigen beschikbaar maken in steden. Voor dit laatste richten de bedrijven een dienst op genaamd Mobility-as-a-Service (MaaS), die gebruikers in staat stelt zelfrijdende voertuigen te bestellen. Gebruikers betalen hierbij uitsluitend voor het gebruik van het voertuig en hoeven niet te investeren in de aanschaf hiervan.

Een autonoom voertuig bestellen via MaaS kan via verschillende apparaten. Zo wordt hiervoor een mobiele app, digitale assistent en de Volkswagen OneButton gelanceerd. Volkswagen OneButton is een apparaat te grootte van een sleutel waarmee met één druk op de knop een voertuig kan worden besteld. De locatie van de gebruikers wordt via GPS bepaald en automatisch doorgegeven aan het bestelde voertuig. 

Achterstand op concurrenten inlopen

Deze samenwerking gaat Volkswagen volgens bronnen van Bloomberg – die anoniem willen blijven aangezien de informatie niet naar buiten mag worden gebracht – echter niet ver genoeg. Het bedrijf wil naar verluid een specialist in autonome voertuigen inlijven om zijn achterstand op concurrenten in te lopen. Andere fabrikanten zetten namelijk eveneens in op dergelijke technologie. Zo heeft Ford een miljard dollar geïnvesteerd in het AI-bedrijf Argo AI en heeft General Motors in 2016 Cruise Automation overgenomen voor ruim een miljard dollar om dergelijke technologie in eigen bezit te krijgen. 

Volkswagen heeft volgens de bronnen van Bloomberg gesprekken gevoerd met Aurora Innovation. De deal is echter afgeketst aangezien Aurora als onafhankelijk bedrijf actief wil blijven en met meerdere autofabrikanten wil samenwerken. Zo werkt naast Volkswagen ook Hyundai samen met het Amerikaanse bedrijf. Hyundai kondigde in januari aan de technologie van Aurora te willen gebruiken om in 2021 een zelfrijdende auto Level 4 op de markt brengen. Dit voertuig kan in nagenoeg alle omstandigheden op de automatische piloot rijden; alleen in slechte weersomstandigheden hoeft de mens de besturing over het voertuig over te nemen. Kenmerkend is ook dat Level 4 het eerste niveau is waarbij bestuurders hun aandacht op andere zaken kunnen richten en niet te allen tijde in staat hoeven te zijn direct de controle over het voertuig over te nemen, wat bij lagere niveau’s wel het geval is.

Deelauto’s in Berlijn

Volkswagen kondigde deze week ook aan 3,5 miljard euro te investeren in Transform 2025+, een project op het gebied van connected voertuigen. Transform 2025+ heeft als doel de auto om te vormen tot een hub voor het Internet of Things, onder andere door deze te voorzien van een besturingssysteem en netwerkinfrastructuur. Als onderdeel van dit project heeft het bedrijf ‘We Share’ gelanceerd, een deelautoproject dat in eerste instantie in Berlijn wordt uitgerold. Volkswagen wil in 2019 zo’n 1.500 volledig elektrische e-Golfs in de Duitse hoofdstad hebben rondrijden als onderdeel van We Share. Op termijn wordt deze vloot uitgebreid met 500 e-Ups’s. 

De autofabrikant kiest er bewust voor het project in eerste instantie in Berlijn uit te rollen, aangezien veel inwoners van deze stad eerder al in aanraking zijn gekomen met deelauto’s. In 2020 moet het project ook worden uitgerold naar andere steden in zowel Europa als Noord-Amerika. De focus komt hierbij primair te liggen op steden met meer dan een miljoen inwoners. 

Nieuw digitaal ecosysteem

We Share is onderdeel van Volkswagen We, een nieuw digitaal ecosysteem van de Volkswagen Group. Als onderdeel van dit ecosysteem lanceert het bedrijf een nieuw besturingssysteem voor zijn auto’s: het Volkswagen Operating System (vw.OS). Dit besturingssysteem zorgt voor een duidelijke scheiding tussen hard- en software, wat het volgens de autofabrikant eenvoudiger maakt om de software te updaten. Daarnaast noemt Volkswagen vw.OS een belangrijke stap op weg naar autonoom rijden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volkswagen
Bron: Aurora Innovation
Bron foto: Pixabay / renehesse

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven