maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 juli 2022

Hybride vrachtwagens, aangedreven door een bovenleiding. Waarom niet?

Eigenlijk is het raar. Al in 2016 introduceerde Siemens Mobility het eHighway systeem. Niets meer of minder dan een bovenleiding langs belangrijke snelwegen, waar hybride vrachtwagens op aan kunnen koppelen. Simpel en doeltreffend. Toch hoor je er maar weinig over.

Het principe is eenvoudig. Boven de rechter baan van snelwegen waar veel doorgaand vrachtverkeer rijdt worden bovenleidingen aangelegd, die grondstations voorzien van stroom. Vrachtwagens zijn uitgerust met een zogenaamde ‘stroomafnemer’ die door de chauffeur handmatig, of via een sensor, automatisch aankoppelt.

De vrachtwagen is hybride. Beschikt dus over een verbrandingsmotor, maar ook over de technologie om elektrisch te rijden. Zodra de stroomafnemer koppelt met de bovenleiding wordt de elektrische motor ingeschakeld. Er is dan nauwelijks een verschil in rijgedrag merkbaar. Als de chauffeur van baan moet verwisselen om bijvoorbeeld in te halen, klapt de stroomafnemer in en rijdt de vrachtwagen weer op de verbrandingsmotor. Ook bij plotselinge bewegingen klapt de stroomafnemer in.

Aanzienlijke CO2-reductie

“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een 33% van alle CO2-uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om deze last te verminderen. Met eHighway heeft Siemens Mobility een kant-en-klare technologie ontwikkeld voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze kan worden gecombineerd met andere aandrijfsystemen om de ruggengraat te worden voor de bestrijding van klimaatverandering in deze sector, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. In Nederland is het vrachtvervoer verantwoordelijk voor 11% (CBS 2020).

Duitse testtrajecten

De eHighway wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck en op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Württemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. Het systeem is ook getest in Los Angeles en in Zweden.

Het is niet de bedoeling om iedere snelweg te voorzien van bovenleidingen. Alleen op die wegen waar veel doorgaand vrachtverkeer is. In Nederland komen de A15 tussen de Rotterdamse haven en het Oosten van het land in aanmerking en de A67 vanuit de richting Antwerpen.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven