maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 23 augustus 2018

Lucid Motors in gesprek over investering van 1 miljard dollar

Het Saoedische-Arabische staatsinvesteringsfonds PIF wil investeren in Lucid Motors, een Amerikaans bedrijf dat wil concurreren met de fabrikant van elektrische auto's Tesla. Wat is Lucid Motors voor bedrijf en waarmee wil de fabrikant de markt veroveren?

Reuters meldt op basis van anonieme bronnen van het Saoedische-Arabische staatsinvesteringsfonds PIF in onderhandeling is met Lucid Motors over een investering. Opvallend genoeg werd PIF recentelijk ook genoemd door Elon Musk, CEO van Tesla, als één van de investeerders die betrokken zou zijn bij het van de beurs halen van Tesla. Deze stap zou ongeveer 72 miljard dollar kosten. 

Meer dan een miljard dollar

De bronnen van Reuters melden dat PIV meer dan een miljard dollar wil steken in Lucid Motors. Hiermee zou het investeringsfonds een meerderheidsbelang in het Amerikaanse bedrijf in handen krijgen. In eerste instantie zou het bedrijf 500 miljoen dollar willen investeren. De overige 500 miljoen dollar wordt in twee fases geïnvesteerd indien Lucid Motors bepaalde productiemijlpalen weet te halen. De deal is overigens nog niet rond; de bronnen benadrukken dat de deal nog kan afketsen. 

Lucid Motors is een bedrijf dat in 2007 is opgericht en in het Californische Newark is gevestigd. Het bedrijf ging eerder onder de naam Atieva door het leven en werd opgericht op Bernard Tse en Sam Weng. Voormaliger ontwerp van Mazda Derek Jensen is als vice president Design betrokken bij het bedrijf, terwijl Peter Rawlinson benoemd is tot Chief Technology Officer (CTO). Rawlinson was eerder als Chief Engineer betrokken bij de ontwikkeling van de Tesla Model S. 

Topsnelheid van 378 kilometer per uur

Het bedrijf wil zoals gezegd de concurrentie aangaan met fabrikant van elektrische auto’s Tesla. Lucid Motors heeft al een prototype gepresenteerd: de Lucid Air Alpha Speed. Dit is een volledige elektrische sportwagen die in april 2017 op een testbaan in het Amerikaanse Ohio een (softwarematig begrensde) topsnelheid van 350 kilometer per uur wist te bereiken. In juli 2017 werd deze softwarematige begrenzing verwijderd en bereikte het voertuig een topsnelheid van 378 kilometer per uur. 

Bij de bekendmaking van deze prestatie wees Lucid Motors op het brandstofgebruik van de hybride Ferrari LaFerrari, die 16,8 liter brandstof per 100 kilometer (14 miles per gallon) verbruikt. Lucid Motors stelt dat de Lucid Air Alpha Speed naar verwachting slechts 2,35 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt. Deze uitspraak doet vermoeden dat Lucid Motors met zijn Lucid Air Alpha Speed de concurrentie wil aangaan met dergelijke sportwagens, ook wel supercars genoemd. In een video over het ontwerp van het voertuig worden de afmetingen van de Lucid Air daarnaast vergeleken met die van een BMW 750 Li en een Mercedes S550L. Lucid Motors meldt dat de Lucid Air kleinere buitenmaten heeft dan deze voertuigen, maar meer interieur ruimte biedt. 

Geïnspireerd op een privévliegtuig

Dit is volgens CTO Rawlinson mogelijk dankzij de elektrische aandrijflijn van het voertuig. Deze neemt veel minder ruimte in beslag neemt dan een traditionele verbrandingsmotor en aandrijflijn. Een elektrisch voertuig kan hierdoor veel meer binnenruimte bieden dan een traditioneel voertuig. Deze extra ruimte wil Lucid Motors inzetten om een zeer luxueuze reiservaring te bieden aan gebruikers. Rawlinson meldt dat het ontwerp van de Lucid Air in belangrijke mate is geïnspireerd op dat van een privévliegtuig.

Beschikbaar in twee versies

De Lucid Air wordt het eerste model van Lucid Motors. Het voertuig kan inmiddels worden besteld en wordt naar verwachting vanaf 2019 leverbaar. De Lucid Air wordt verkrijgbaar in twee versies. Het gaat om een basisversie met één elektromotor, een vermogen van 400pk en achterwielaandrijving. Daarnaast wordt een krachtigere versie beschikbaar met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het vermogen van deze variant is niet bekend. Het basismodel heeft een bereik van zo’n 385 kilometer, terwijl het krachtigere model op één acculading bijna 650 kilometer moet kunnen rijden.

Op termijn moet de Lucid Air autonoom kunnen rijden. Het voertuig wordt standaard geleverd met alle hardware die hiervoor nodig is. De functionaliteit wordt echter pas in een later stadium via software-updates uitgerold. Wanneer de Lucid Air autonoom kan rijden is niet bekend gemaakt.

Verdere details over het Lucid Air concept voertuig zijn niet bekend. Ook is niet duidelijk wanneer we een auto van Lucid Motors in de winkels kunnen verwachten. Meer informatie is te vinden op lucidmotors.com.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Lucid Motors (foto)
Bron: Reuters

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven