maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 augustus 2018

Lightyear wil lage bijtelling zonne-auto's

Het Helmondse bedrijf Lightyear gaat de overheid vragen om auto's op zonne-energie uit te sluiten van de vanaf 2019 in te voeren hoge fiscale bijtelling. Het bedrijf is zelf druk bezig met de ontwikkeling van zo'n auto.

Voor elektrische auto’s is de bijtelling op dit moment nog 4 procent. Maar vanaf 2019 geldt voor duurdere auto’s (boven de 50.000 euro0 in die categorie een bijteling van 22 procent. Lightyear wil voorkomen dat de auto’s op zonne-energie onder datzelfde tarief gaan vallen. In Nederland moet iedere berijder van een bedrijfs- of leaseauto bijtelling betalen. Afhankelijk van het betreffende voertuig wordt er een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig opgeteld bij het inkomen van de werknemer.”

“In 2019 en 2020 geldt het tarief van 4 procent nog voor de eerste 50.000 euro, over het deel daarboven wordt 22 procent geheven. Vanaf 2021 wordt over het volledige bedrag 22 procent berekend”, legt Maijke Receveur van Lightyear in het Eindhovens Dagblad uit. Dat betekent straks nogal een verschil. En dat scheelt nogal. Voor een elektrische auto van 120.000 euro betaal je nu 160 euro bijtelling per maand. Over twee jaar is dat 880 euro.

Uitzondering

Lightyear is daarom van plan om er bij de overheid voor te pleiten om de zonne-auto in een aparte categorie onder te brengen, ofwel apart te definiëren in de wet. “Bij de hoge bijtelling wordt een uitzondering gemaakt voor auto’s op waterstof omdat die nul gram CO2-uitstoot hebben per kilometer. Dat geldt ook voor de Lightyear One.”

De auto die het bedrijf op de markt gaat brengen, heeft de naam Lightyear One gekregen. De prijs is niet mis: 119.000 euro. De ontwikkeling daarvan ligt volgens Receveur op schema. De fabriek voor de productie op de Automotive Campus in Helmond wordt in september opgeleverd. Er zijn inmiddels al 28 kopers, waarvan er twaalf het volledige aankoopbedrag hebben betaald. Dat terwijl het eerste prototype van de Lightyear One nog van de band moet rollen.

Concurrentie

De dreigende, hoge bijtelling lijkt overigens niet de enige uitdaging voor het Helmondse bedrijf, zo stelt het dagblad. Het wijst daarbij met name op concurrentie. Zoals we eerder op Maakindustrie schreven, werken ook twee jonge Duitsers aan een gezinsauto (gebaseerd op de Renault Twingo) op zonne-energie. Deze auto is een stuk goedkoper dan de Lightyear One, al zal het uiterlijk minder harten van autoliefhebbers doen kloppen dan die van Nederlandse makelij. De zogenoemde Sion van Sonomotors komt in 2019 op de markt en heeft een startprijs van 16.000 euro (zonder batterij). Er zijn er inmiddels al ruim 7000 besteld. 

Lightyear vreest niet zo voor concurrentie van de oosterburen. Receveur zegt tegen Eindhovens Dagblad: “Sion bedient een andere markt. Het is een bestaande auto op zonnecellen. Een stadsauto die maximaal dertig kilometer per dag op zonne-energie kan rijden. Wij zijn veel duurzamer met een auto die vrijwel onbeperkte afstanden kan afleggen op zonne-energie. Onze auto kun je overal inzetten, ook als er geen infrastructuur is van laadpalen. Dat kan alleen omdat we de hele auto opnieuw hebben ontworpen en geoptimaliseerd”, zegt Receveur. “En de prijs wordt op den duur lager. Lightyear One is nu zo duur omdat we een merknaam moeten opbouwen. Bij het tweede model wordt die prijs aanmerkelijk lager.”

 

Bron: Eindhovens Dagblad

Foto: Lightyear

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven