Twee jonge technische Duitsers hebben een auto op zonne-energie ontwikkeld die gebaseerd is op de Renault Twingo. Ze begonnen er vijf jaar geleden al mee, maar de eerste vijfduizend auto's zijn inmiddels besteld. De auto is goedkoper dan Tesla en de Nederlandse zonne-auto Lightyear.
Laurin Hahn en Jona Cristians waren nog pas net klaar met de middelbare school, toen ze al ideeën hadden over de zonne-auto. Ze zochten hulp bij de jonge designer Navina Pernsteiner en samen ontwikkelden ze in een garagebox de Sono, een zonneauto met als basis de Renault Twingo. Vijf jaar na de eerste ideeën hebben ze vijfduizend auto’s in bestelling, eind 2019 willen ze de auto’s gaan leveren.
Het is dus zeker niet bij alleen een idee gebleven. Het bedrijf van de twee, Sono Motors, heeft inmiddels al meer dan zestig man in dienst. Hahn, Christians en Pernsteiner zeggen tegen Bright.nl trots te zijn dat ze “met zijn drieën al vijfduizend mensen hebben overtuigd”.
De belofte die de drie jonge Duitsers deden is om een auto op zonne-energie van 16.000 euro te bouwen met een actieradius van 250 kilometer. Dat is gelukt – op zonne-energie kan de auto 30 kilometer rijden, als je de stekker in het stopcontact stopt, haalt hij de 250.
Het is niet zo dat je voor 16.000 euro helemaal klaar bent. Voor de accu van de auto betaal je nog 4.000 euro. Daarmee is de auto nog wel zo’n 10.000 euro voordeliger dan de Tesla model 3 instapversie, die tegen de ongeveer 35.000 dollar kost. De Sion is bovendien een echte budgetauto vergeleken bij de gezinsauto Lightyear. Deze is ontwikkeld door oud-studenten van TU Eindhoven en kost bijna een ton meer dan de Sion. Wel heeft de Nederlandse auto een grotere actieradius. Ook het uiterlijk van de auto is wat geavanceerder dan de Sono, die is gebaseerd op de Renault Twingo.
Ze presenteerden de Sion in filmpjes op YouTube en startten een crowdfunding-campagne om 5.000 inschrijvingen te krijgen. Die actie werd massaal gedeeld op sociale media, de inschrijvingen stroomden binnen en ze konden aan de slag.
Sono Motors is atypisch autobedrijf. “Ons doel is niet om zo veel mogelijk auto’s verkopen. De meeste auto’s staan toch 90 procent van de tijd stil”, zeggen de drie tegen Business Insider. De Sono moet wat hen betreft zo veel mogelijk gedeeld gaan worden.
“Eén Sion-auto kan acht auto’s vervangen”, denkt Christians. Naast schone auto’s produceren, willen ze de deeleconomie stimuleren. De Sono moet makkelijk uit te lenen zijn. Het zijn auto’s gebouwd voor andere marktsegmenten, maar vanuit dezelfde droom: rijden op zonne-energie stimuleren.
Bron: Sono Motors/Bright.nl