Het Brunel Solar Team is vertrokken naar Zuid-Afrika voor hun deelname aan de Sasol Solar Challenge. Het team is het enige Nederlandse team dat deelneemt aan deze zonnerace, die van 9 t/m 16 september op de planning staat.
Tijdens de Sasol Solar Challenge racen teams met een voertuig op zonne-energie van Johannesburg naar Kaapstad. Het gaat om een tweejaarlijkse race, waaraan teams vanuit de hele wereldwijd deelnemen. Zij rijden tijdens de achtdaagse race volledig op zonne-energie en verbruiken geen druppel brandstof.
De Sasol Solar Challenge kent een hoogteverschil van bijna 2.000 meter. Ook zijn de weersomstandigheden waarmee de deelnemende teams te maken krijgen vaak wisselend. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee; het Brunel Solar Team omschrijft de wedstrijd als de ultieme test voor de technologie in zonneauto’s.
Het is niet voor het eerst dat het Brunel Solar Team aan de wedstrijd deelneemt. In 2014 en 2016 gingen de Nederlanders met de winst ervandoor. Het team kreeg in de jaren daarop echter flinke tegenslagen te verwerken. Zo werd het team in 2018 twee dagen voor de finish door de organisatie bestraft nadat een ziek teamlid zijn bagage in een volgauto van het Japanse team Tokai zette en in dit voertuig wilde plaatsvinden. De Japanners dienden hierover een officiële klacht in, waarna het team – toen nog het Nuon Solar Team – meer dan 100 kilometer moest inleveren op Tokai. Hiermee verloor het team zijn koppositie. Desondanks wist het team de 2018-editie te winnen.
In 2019 brandde de NunaX zonne-auto van het team – dat toen actief was onder de naam Vattenfall Solar Team – volledig uit tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Het voertuig vloog op de laatste dag van de wedstrijd op zo’n 300 kilometer van de finish in brand. De coureur kon het voertuig op tijd verlaten. De Sosal Solar Challenge van 2020 is niet doorgegaan in verband met de COVID-19 pandemie.
Dit jaar verschijnt het team voor het eerst met een eigen gebouwde motor aan de start van de Sosal Solar Challenge. Deze motor kan tot tweemaal zoveel vermogen leveren met hetzelfde gewicht en is efficiënter dan eerdere motoren. Het team hoopt hiermee dit jaar weer de eerste plaats in de wedstrijd te veroveren.
Door het team dat bestaat uit elf studenten uit Delft is een jaar toegewerkt naar de race. Zij zijn gedurende dit jaar begeleid door strategisch coach Marc Lammers. “Het is bijzonder om te zien hoe gemotiveerd deze studenten zijn”, zegt Lammers. “Een jaar lang zetten deze studenten hun studie stop om zich fulltime te kunnen concentreren op de race. Ieder teamlid heeft daarin zijn eigen rol. Ik vind het gaaf dat ik ook dit jaar weer de studenten heb mogen begeleiden.”
“Ik ben er trots op dat we gezamenlijk een team hebben weten te smeden dat zich uit de naad heeft gewerkt om dadelijk aan de start te verschijnen”, aldus Lammers. In verschillende sessies hielp hij met teambuilding en prioritering. Ook stond Lammers het team bij bij de keuze om met een zelf ontwikkelde motor deel te nemen. Lammers: “Hopelijk gaat dat ervoor zorgen dat we dit jaar weer als winnaar over de streep komen.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Brunel Solar Team / Glasnost