Airbus en International SOS starten een gezamenlijk proefproject rond het transporteren van medische goederen via zowel onbemande drones als vliegtuigen. In het project wordt de haalbaarheid van dergelijke transport in verschillende omgevingen onderzocht.
International SOS is een bedrijf dat klanten helpt met taken rond de veiligheid en gezondheid van werknemers tijdens reizen naar het buitenland, waaronder afgelegen gebieden. Dit doet het bedrijf door medische hulp en veiligheidsdiensten te leveren aan klanten. Zo levert het bedrijf medische goederen en apparatuur af in zowel stedelijke als afgelegen gebieden. Binnen het proefproject wordt de haalbaarheid onderzocht van het transporteren van goederen met behulp van drones en vliegtuigen vanuit stedelijke naar landelijke gebieden en vanaf schepen naar het vaste land.
In eerste instantie wordt gekeken naar de mogelijkheid pilotprojecten op te zetten in Singapore en Indonesië. Hierbij wordt samengewerkt met zowel lokale luchtvaartautoriteiten als maritieme autoriteiten. Indien deze projecten succesvol zijn, wordt de samenwerking mogelijk uitgebreid naar andere locaties ter wereld waar International SOS actief is.
De samenwerking is onderdeel van de Memorandum of Understanding (MoU) die beide partijen hebben ondertekend. Als onderdeel van deze MoU willen Airbus en International SOS ook kijken naar mogelijkheden om mobiele ziekenhuizen te ondersteunen en zowel satellietdiensten aan te bieden.
Details voor het project ontbreken nog. Wel ligt voor de hand dat de gebruikte drones en vliegtuigen geleverd zullen worden door Airbus. Daarnaast melden de partijen dat de drones die zullen worden ingezet een maximaal laadvermogen van meer dan 5 kilogram zullen hebben. Airbus en International SOS spreken over ‘hub-to-hub’ logistieke diensten, wat doet vermoeden dat de drones op vaste locaties zullen opstijgen en landen.
Airbus en International SOS zijn niet de eerste partijen met het vervoeren van medische goederen en apparatuur met behulp van drones. Zo schreven we eerder over Matternet, dat eind vorig jaar is gestart met het inzetten van drones om bloed voor bloedtransfusies en diagnostische monsters te verschepen tussen ziekenhuizen in Zwitserland. Het bedrijf zet hiervoor de in eigen huis ontwikkelde Matternet M2 drones in, die een lading van maximaal 2 kilogram of vier liter kunnen vervoeren over een afstand van 2 kilometer.
De Matternet M2 drones landen op een hiervoor speciaal ontwikkeld station genaamd het Matternet Station. Dit station van ongeveer 2m² kan bijvoorbeeld op het dak van een ziekenhuis worden geplaatst en functioneert als een landingsplaats voor de M2 drones. Ook doet het station dienst als een soort luchtverkeersleiding voor drones en voorkomt dat drones met elkaar in botsing komen. De drones worden aangestuurd via de Matternet Cloud, waar ondermeer vliegroutes voor de drones worden gegenereerd.
Het project werd in eerste instantie uitgevoerd in de Zwitserse stad Lugano. Matternet maakte in juni bekend het project uit te breiden naar zowel Bern als Zürich. Daarnaast kondigde Matternet in juni eveneens aan tijdens een investeringsronde 16 miljoen dollar te hebben opgehaald. Onder andere vliegtuigfabrikant Boeing investeerde in het bedrijf.
Daarnaast schreven we over de dronestartup Flirtey, die in de Verenigde Staten met behulp van drones defibrillators vervoert naar mensen die een hartaanval hebben gehad. Dankzij de inzet van drones kunnen Automatische Externe Defibrillators (AED’s) sneller naar patiënten worden gebracht, zodat omstanders de apparaten direct kunnen inzetten om patiënten te defibrilleren en hun overlevingskans wordt vergroot.
Het project wordt door Flirtey uitgevoerd in samenwerking met de Regional Emergency Medical Services Authority (REMSA). Deze organisatie levert in 11 Amerikaanse staten spoedeisende zorg. Zodra een melding van een hartaanval binnenkomt bij de meldkamer van REMSA stuurt de organisatie voortaan niet alleen een ambulance naar de patiënt, maar ook een drone met een AED. Doordat deze drone geen rekening hoeft te houden met het verkeer en daarnaast in een rechte lijn naar zijn bestemming kan vliegen, kan de drone een patiënt sneller bereiken dan een ambulance. Dit is van groot belang; na een hartaanval neemt de overlevingskans iedere minuut dat een patiënt later wordt gedefibrilleerd met 10% af.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Boeing (foto)
Bron: International SOS
Bron: Matternet
Bron: Flirtey