maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 12 augustus 2022

Koenigsegg investeert in Nederlandse fabrikant van zonne-auto’s Lightyear

De Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg investeert in het Nederlandse Lightyear. De investering is onderdeel van een breder partnership waarbinnen de partijen intellectueel eigendom met elkaar delen. Via de kennisdeling willen de fabrikanten de ontwikkeling van zeer efficiënte voertuigen mogelijk maken. En samen nieuwe automotivetechnologieën ontwikkelen.

Lightyear staat bekend om de Lightyear 0, een auto die is voorzien van vijf vierkante meter zonnepanelen. De zonnepanelen op het dak van het voertuig maken het mogelijk de auto op te laden tijdens het rijden. Of terwijl deze geparkeerd staat op te laden. Zo kan een bereik van 70 kilometer per dag worden gerealiseerd, zonder dat hierbij een laadpaal nodig is. De hoeveelheid energie die kan worden opgewekt is sterk afhankelijk van de locatie waar het voertuig wordt gebruikt en de hoeveelheid zonlicht die op de zonnepanelen valt. Op basis van een dagelijks reis van 35km per werkdag in Zuid-Spanje in het voorjaar en de zomer schat Lightyear dat de auto op jaarbasis via zijn zonnepanelen een bereik van maximaal 11.000 kilometer biedt.

Ook laden via laadpaal is mogelijk

De Lightyear 0 kan echter ook worden opgeladen via een laadpaal. Zo is een WLTP-bereik van 625 kilometer mogelijk. Het voertuig is voorzien van een 60 kWh accupakket. Bij een snelheid van 110 km/u is hiermee een bereik van 560 kilometer haalbaar. Het voertuig accelereert in tien seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 160 km/u.

Het Nederlandse bedrijf werkt inmiddels ook aan de opvolger van de Lightyear 0: de Lightyear 2. De lancering van dit voertuig staat voor 2024/2025 op de planning. Details over dit voertuig ontbreken nog. Wel is ook dit voertuig naar verwachting net als de Lightyear 0 voorzien van zonnepanelen.

Koenigsegg

Koenigsegg is een autofabrikant uit het Zweedse Ängelholm en is gespecialiseerd in sportwagens. Het bedrijf is in 1994 opgericht door Christian von Koenigsegg. De fabrikant bracht in 2002 onder de naam Koenigsegg CC8S zijn eerste sportwagen op de markt. In 2006 is de bouw van de CCX van start gegaan, wat het eerste model van Koenigsegg was met een zelf ontwikkelde motor.

De partijen bundelen nu hun krachten. Lightyear wil technologie van Koenigsegg gaan gebruiken om de efficiëntie van zijn zonne-auto’s naar een hoger niveau te tillen. “Koenigsegg staat aan de top van de voedselketen op het gebied van high-performance sportwagens. Ik heb hun mix van ongelooflijke prestaties, design en duurzame technologie altijd bewonderd – deze samenwerking laat zien dat we duidelijk op de goede weg zijn”, zegt Lex Hoefsloot, medeoprichter en CEO van Lightyear. “Ik ben zeer verheugd om gebruik te kunnen maken van de tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van ambitieuze auto’s, en ik kijk ernaar uit om nauw samen te werken met Christian en zijn team om samen echte verandering in de industrie te bewerkstelligen.”

Transitie naar duurzame brandstof en technologie

“De auto-industrie maakt een enorme transitie door naar duurzame brandstof en technologie”, zegt Christian Koenigsegg, CEO en oprichter van Koenigsegg. “Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten up-to-date blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Lightyear

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven