Bij Heerhugowaard is een proef gestart met flexibele zonnecellen in een vangrail. Het is voor het eerst ter wereld dat er folie met zonnecellen is aangebracht op een vangrail. De komende tijd wordt langs de provinciale weg N194 bekeken of op een veilige en duurzame manier energie kan worden opgewekt voor wegverlichting en matrixborden, of voor levering aan het elektriciteitsnet. De proef duurt een jaar.
In totaal is een stuk van 72 meter vangrail voorzien van het speciale zonnefolie. Zonnecellen kunnen naast de bekende zonnepanelen ook ingebouwd worden in flexibele folies. Deze technologie is volop in ontwikkeling en het rendement wordt steeds beter. Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit) in een persbericht van TNO: “Ik ben enorm trots dat wij in Noord-Holland de primeur hebben. Zonnecellen op en langs onze wegen vergroten de mogelijkheden om op nieuwe plaatsen zonne-energie op te wekken, lokaal te gebruiken en beschikbare ruimte slim te benutten.”
Onlangs werd de flexibele folie met zonnecellen aangebracht in de dubbele vangrail naast de provinciale weg N194 bij Heerhugowaard. Er zijn in deze proefopstelling twee soorten folies gebruikt om de resultaten te vergelijken: met een breedte van 37 cm en 50 cm. Eind juli volgt installatie van de elektrische apparatuur en het trekken van de kabels. Vorig jaar is ervaring opgedaan met een kleine pilot-opstelling. Dit gaf vertrouwen om de proef bij de N194, onderdeel van project N23 Westfrisiaweg, te bouwen. Nu is het wachten op de eerste resultaten, aldus TNO: “is en blijft er een goede elektriciteitsproductie? Blijft de folie goed functioneren langs een weg in alle seizoenen? Kunnen we de energie goed verzamelen en transporteren, ook als er bijvoorbeeld een onderdeel uitvalt?” Om op deze en andere vragen antwoord te geven, is er apparatuur geplaatst die veel data verzamelt van de pilot en die doorstuurt voor analyse. Of de proef met zonnecellen op de vangrail succesvol is, wordt najaar 2019 bekend. De volgende stap is dan om een onderzoek te doen op grotere schaal, langs verschillende soorten wegen.
Het is bekend dat flexibele folies met zonnecellen bruikbaar zijn voor elektriciteitsproductie. Het rendement is iets minder dan van de bekende zonnepanelen. De toepassingsmogelijkheden zijn veel groter en de prestaties verbeteren snel dankzij nieuwe ontwikkelingen in materialen. De partners werken aan verschillende projecten om flexibele folies op allerlei plaatsen toe te passen. Ook wordt er gewerkt aan verbeterde productietechnieken en aan nieuwe technologieën met een hogere efficiency, waardoor zonne-energie goedkoper zal worden.
Het project wordt uitgevoerd door de provincie Noord-Holland, TNO, Solliance Solar Research, Heijmans, Femtogrid, Hogeschool van Amsterdam en wordt gesubsidieerd door de iDEEGO (innovatie Duurzame Energie en Energiebesparing Gebouwde Omgeving) regeling van de topsector Energie, gefaciliteerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
(Snel)wegen zijn al langer onderwerp van onderzoek als het gaat om het opwekken van energie door middel van zonnepanelen. Zo werden er vorig jaar langs de A50 bij Uden geluidsschermen met zonnepanelen geplaatst door Rijkswaterstaat. Het 400 meter lange geluidsscherm voorziet ongeveer 50 huishoudens van stroom.
Frankrijk is een paar jaar geleden gestart met het ‘bedekken’ van snelwegen met zonnepanelen. Het eveneens Franse bedrijf Colas ontwikkelde daarvoor de zogenoemde Wattway: een weg voorzien van een ultradun laagje siliconen om de zonnestralen op te vangen. De ‘matten’ van dit Franse bedrijf zijn eerder dit jaar ook aangelegd op de provinciale weg tussen het Utrechtse Kockengen en Portengen. De panelen weerstaan het gewicht van auto’s en zelfs vrachtauto’s en hebben geen slipgevaar.
Nederland had overigens een paar jaar geleden al de wereldprimeur van een energieopwekkend wegdek, namelijk het Solaroad fietspad in het Noord-Hollandse Krommenie.
Bron: TNO/Wattway.