Hij ziet er wellicht een beetje gek uit, maar volgens Citroën werkt hij echt: De Seetroën, een speciaal ontworpen bril om wagenziekte tegen te gaan. De bril is sinds vorige week verkrijgbaar.
In Europa hebben zo’n 30 miljoen mensen last van chronische wagenziekte. Een vervelende belemmering tijdens het maken van langere autoritten naar bijvoorbeeld een vakantiebestemming. Bovendien is het voor veel mensen met wagenziekte onmogelijk om te lezen of een video te kijken in de auto, terwijl die verleiding door onze smartphones juist alleen maar groter is.
Om dit probleem te lijf te gaan presenteert Citroën, het merk dat comfort hoog in het vaandel heeft staan, de SEETROËN, de eerste bril die reisziekte voorkomt. Deze bril werkt volgens een eenvoudig principe: door middel van een gekleurde vloeistof wordt de horizon nagebootst waardoor het conflict dat tussen verschillende zintuigen ontstaat wordt opgelost.
De bril ziet er ietwat gek uit, waardoor wij nog even het vermoeden hadden dat het om een grap ging. Maar de bril is inmiddels te koop in de zogenoemde ‘lifestyle webshop’ van het Franse automerk. Het zou een oplossing kunnen zijn voor al die Europeanen, één op de drie, die last hebben van reiszoekte, in medische termen kinetose genoemd. De bril was oorspronkelijk bedoeld voor zeilers, maar de technologie is nu dusdanig aangepast dat deze ook in de auto, het vliegtuig of op de boot gebruikt kan worden.
De SEETROËN-bril maakt gebruik van de technologie die ontwikkeld is door Boarding RingTM, een start-up uit Zuid-Frankrijk. Deze gepatenteerde en geteste paramedische voorziening werkt in 95% van de gevallen. Dankzij de vloeistof die in de ringen rond de ogen beweegt, zowel links/rechts als naar voor/achter, reconstrueert de bril als het ware de horizon, waardoor het conflict tussen zintuigen, dat de oorzaak is van de misselijkheid tijdens het reizen, wordt opgelost. ‘Voor het ontwerp hebben we een beroep gedaan op 5.5, een Parijs ontwerpcollectief, dat gezorgd heeft voor een frisse uitstraling, eenvoud en ergonomie. Het resultaat is een bril met een high-tech uiterlijk, in zacht wit plastic’, zo laat Citroën weten in een persbericht.
• Zet de bril op zodra de eerste symptomen zich voordoen.
• Na 10 tot 12 minuten kan het brein opnieuw synchroniseren met de beweging die wordt waargenomen door het binnenoor terwijl de ogen worden gefixeerd op een bewegingsloos voorwerp zoals een smartphone of een boek.
• Zet de bril op en geniet van de rest van de reis.
Zowel geschikt voor volwassenen als kinderen vanaf 10 jaar (wanneer het binnenoor is uitgegroeid). In de bril zitten geen glazen, dus ook andere familieleden of reisgenoten kunnen hem opzetten. Bovendien kan de bril gecombineerd worden met een gewone bril.
De SEETROËN-bril kost € 99 en is verkrijgbaar in de lifestyle-winkel van het merk: lifestyle.citroen.com.
Klik op onderstaande afbeelding om een video van het ontwerp van de bril te bekijken:
Door: Kelly Bakker
Bron: Citroën