Kia gaat batterijen uit elektrische voertuigen (EV’s) een tweede leven geven in energieopslagsystemen. De Zuid-Koreaanse autofabrikant gaat hiervoor een samenwerking aan met encore, een start-up die onderdeel uitmaakt van Deutsche Bahn. encore gaat de accu’s uit EV’s van Kia distribueren binnen Europa.
encore laat de accupakketten in losse batterijmodules deassembleren door partner DellCon. Met behulp van diagnostische testen brengt het bedrijf de capaciteit en staat van batterijmodules in kaart. De capaciteit van de gebruikte modules bepaalt of zij geschikt zijn voor gebruik in nieuwe energieopslagsystemen, of gerecycled worden.
Het gaat om een Europa-breed initiatief. De partijen onthulden in augustus op de EUREF-campus in het Duitse Berlijn een prototype energieopslagsysteem. Deze is volledig opgebouwd uit batterijmodules die afkomstig zijn uit gebruikte accupakketten van Kia Soul EV’s. Het systeem maakt het opladen van EV’s mogelijk.
Het energieopslagsysteem op de EUREF-campus maakt onderdeel uit van het Micro Smart Grid. Dit is een energienet waarin verschillende energiebronnen, gebruikers en opslagsystemen aan elkaar zijn gekoppeld. Het Micro Smart Grid is opgezet door en staat onder beheer van inno2grid, een joint-venture van Deutsche Bahn E.C.O. Group en Schneider Electric. Het netwerk is gericht op het veerkrachtiger maken van het energienet door het voorspelbaar maken van energiestromen en vergroten van het aandeel van duurzame energie op de campus.
Het systeem bestaat uit 24 batterijmodules, die verdeeld zijn over drie racks. Iedere module bestaat uit 14 dubbele cellen. Het systeem is voorzien van een nieuwe stroomconversietechnologie met een geïntegreerd batterijmanagementsysteem (BMS), dat is ontwikkeld door STABL Energy. Dit systeem compenseert voor variaties in de capaciteit van accumodules door het toepassen van passieve of actieve voltage balancing. Het systeem kan 72kWh aan zonne-energie opslaan voor later gebruik.
encore is al langer actief met het hergebruik van accu’s. Het bedrijf biedt in Europa een inleverdienst aan voor gebruikte batterijen. Ook deze batterijen hergebruikt het bedrijf in energieopslagsystemen. De startup maakt hierbij gebruik van de infrastructuur die het als onderdeel van Deutsche Bahn Group tot zijn beschikking heeft. Zo zijn Deutsche Bahn-dochter DB Schnenker en DB Cargo verantwoordelijk voor het transport van gebruikte accu’s en nieuwe energieopslagsystemen.
“Met ons succes bij de elektrificatie van Kia-modellen nemen we ook de verantwoordelijkheid voor de accu’s na hun levensduur in de auto. Het baanbrekende partnerschap tussen Kia en encore | DB laat zien dat we batterijen zien als een waardevolle hulpbron in termen van een duurzame circulaire economie”, zegt Jason Jeong, president van Kia Europe.
“Energie besparen is voor ons dringender dan ooit”, zegt Berthold Huber, lid van de raad van bestuur van Deutsche Bahn voor infrastructuur. “Onze nieuwe second-life batterij-energieopslagsystemen bieden een oplossing die ook nog eens duurzaam is. En dat maakt het een aantrekkelijke optie voor elke branche.”
Auteur: Wouter Hoeffnagel