Het Brunel Solar Team is de winnaar van de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Het Nederlandse team eindigde met het meeste aantal kilometers op de teller. Het is hiermee het Belgische team net voor, waarmee het Brunel Solar Team continue om de titel streed. Het Belgische team strandde op de tweede plaats met 38 km verschil.
Het is voor het eerst in drie jaar dat het Nederlandse team weer van het Belgische team weet te winnen. Het Nederlandse team sleept voor het eerst sinds 2018 weer een titel binnen.
Dit jaar zou het team voor het eerst aan de start verschijnen met een eigen gebouwde motor. Deze motor kan tot tweemaal zoveel vermogen leveren met hetzelfde gewicht en is efficiënter dan eerdere motoren. Kort voor de start bleek deze elektromotor echter niet betrouwbaar genoeg voor de wedstrijd. Het team maakte daarom gebruik van een oude motor.
Het Brunel Solar Team kwam vrijdag 16 september om 15.37 uur over de streep in Kaapstad. Het team had in totaal 4223 km op de teller, wat 38 km meer is dan het Belgische team. Teamcaptain Sanne Vilters is trots op het team: “De afgelopen dagen zaten we elkaar echt op de hielen. Tijdens elke dagstop bleven we echter herhalen dat we moesten focussen op onszelf en niet met de andere teams bezig moesten zijn. Iedereen heeft zijn eigen taak binnen het team en alleen als iedereen die taak op zijn best zou uitvoeren konden we winnen. Dat dat nu is gelukt bewijst dat we een ijzersterk team zijn en natuurlijk dat we een magische auto hebben!”
De Sasol Solar Challenge is een achtdaagse race van Johannesburg naar Kaapstad in Zuid-Afrika. De wedstrijd draait om het totaal aantal gereden kilometers. Dagelijks bevindt zich op de route een optionele loop, die teams zo vaak mogelijk proberen te rijden voordat zij bij de verplichte dagstop om 17:00 uur aankomen. Het team dat in Kaapstad finisht met het meeste aantal kilometers op de teller wint.
Dat de Nederlandse en Belgische zonneauto’s aan elkaar gewaagd zijn is al de start van de challenge in Johannesburg duidelijk. Het Nederlandse en Belgische team volgen elkaar op de voet en wisselden de koppositie af. Het verschil in kilometers op de teller slonk met de dag. Het Brunel Solar Team spreekt van een strategisch kat-en-muisspel tussen beide landen. Door slimme en creatieve keuzes te maken, probeerden ze de concurrentie te verrassen en te slim af te zijn. Voor de start van de laatste had het Brunel Solar Team slechts 10 km meer op de teller staan dan het team uit België.
De spanning liep richting de finaledag dan ook steeds verder op. De laatste dag startte met een time penalty voor beide teams. Het Nederlandse team kreeg deze vanwege een (kleine) botsing die ontstond tijdens een inhaalmanoeuvre. Het Belgische team overschreed de snelheidslimiet op de Afrikaanse wegen. Ook kwamen beide teams te laat binnen bij de dagstop.
Door de tijdstraf voor het te laat binnenkomen gisteren vertrok Nuna 11s op de laatste dag van de race op één na laatste positie, met tien minuten achterstand op België. Het Belgische team ging dus tot aan de loopstop aan kop. Wel verkleinde het Nederlandse team de achterstand gaandeweg tot minder dan een minuut.
Beide teams besloten bij de loopstop meteen de control stop te doen om statisch te kunnen laden. Dit is een dagelijks verplichte stop van 30 minuten. Na de control stop begon het Brunel Solar Team direct met het rijden van loops. Het Belgische team volgde, maar werd vlak na de loopstop getroffen door een defecte accu. De reparatie nam 30 minuten minuten in beslag, wat de Belgen op een flinke achterstand zette. Tijdens het rijden van de loops konden ze de afstand die door Nuna in de tussentijd was afgelegd niet meer inhalen. Bij de finish om 15.37 uur eindigde het Brunel Solar Team daarom op de eerste plek met 38 km voorsprong.
De Sasol Solar Challenge kent diverse doelen. Zo stimuleert de wedstrijd innovatie op het gebied van zonne-energie. Een ander belangrijk doel is het inspireren van de lokale bevolking. Zo vindt de dagelijkse locatie van de loopstop veelal plaats op het terrein van een (middelbare) school. Tijdens de stop kunnen plaatselijke bewoners de zonneauto’s bewonderen.
Ook konden zij deelnemen aan experimenten die demonstreren hoe zonne-energie werkt. Een belangrijk onderwerp in een land waar om de stabiliteit van het stroomnet te bewaken dagelijks enkele uren per dag de elektriciteit is afgesloten. Dit wordt ook wel load shedding genoemd. Een energietransitie kan uitkomst bieden, iets wat de organisatie door de nieuwe generatie te inspireren hoopt te versnellen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Hans-Peter van Velthoven