maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 02 juli 2018

Accu van Tesla Model S vliegt meerdere malen opnieuw in brand

De accu van een Tesla Model S die begin mei in de Amerikaanse staat Florida betrokken was bij een verkeersongeluk, is na het blussen tot tweemaal toe opnieuw in brand gevlogen. Het is niet de eerste keer dat een dergelijke accu onverwachts opnieuw in brand vliegt. Hoe zit het precies?

Een Tesla Model S was op 8 mei betrokken bij een verkeersongeluk in Florida, waarbij het voertuig met een snelheid van omgerekend 186 kilometer per uur op een metalen straatlantaarn is gebotst. Het voertuig vloog hierop in brand en is door de Fort Lauderdale Fire Department geblust met een combinatie van water en schuim. 

Accu vliegt opnieuw in brand

Uit een rapport dat de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) blijkt nu dat de accu van het voertuig na het blussen tot tweemaal toe in brand is gevlogen. Dit gebeurde eenmaal tijdens het wegslepen van het voertuig van de plek van het ongeval en eenmaal op de parkeerplaats van het schadebedrijf waarnaar het voertuig is weggesleept.

Het is niet de eerste keer dat een incident worden gerapporteerd waarbij de accu van een verongelukt Tesla voertuig na het blussen opnieuw in brand vliegt. Zo was dit ook het geval na een dodelijk ongeval met een Tesla Model X dat in maart in het Amerikaanse Mountain View, Californië plaatsvond. De brandweer van het Californische San Jose meldt dat de accu van dit voertuig zes dagen na het ongeluk opnieuw in brand is gevlogen. Tegenover KTVU, onderdeel van Fox, geeft de brandweer aan dat de accu zelfs drie tot vier keer opnieuw in brand is gevlogen.

Advies van Tesla

Dat accu’s van Tesla’s opnieuw kunnen ontbranden is iets wat Tesla zelf overigens in een veiligheidshandleiding voor hulpverleners erkent. Het bedrijf adviseert brandende accu’s met grote hoeveelheden water te blussen of gebruik te maken van droge chemicaliën, CO2, schuim of een ander brandblusmiddel. Het kan 24 uur duren voordat een batterijbrand helemaal uit is. Tesla adviseert indien mogelijk de batterij gecontroleerd te laten uitbranden. 

“Als geen brand en rook meer zichtbaar is kan met een warmtebeeldcamera de temperatuur van de hoogspanningsbatterij actief worden gemeten en de verhittings- of afkoeltrend worden bewaakt. Er mag ten minste één uur geen brand, rook of hitte aanwezig zijn in de hoogspanningsbatterij voordat de auto kan worden vrijgegeven aan Second Responders (zoals de politie, sleepdienst, etc.). De batterij moet volledig afgekoeld zijn voordat de auto kan worden vrijgegeven aan Second Responders of de plaats van het incident kan worden verlaten. Waarschuw Second Responders altijd voor het risico dat de batterij opnieuw kan gaan branden”, schrijft het bedrijf in de handleiding. 

Op een open terrein opslaan

“Vanwege het gevaar van mogelijke nieuwe ontbranding, moet een Model S die te water is geraakt, bij een brand betrokken is geraakt of bij een aanrijding die de hoogspanningsbatterij heeft beschadigd, altijd in open terrein op ten minste 50 ft (15 m) van iedere blootstelling worden opgeslagen.”

Ook andere autofabrikanten erkennen dit gevaar, waarvan Nissan een voorbeeld is. In zijn ‘Roadside Assistants Guide’ voor de Nissan Leaf adviseert de autofabrikant een Nissan Leaf waarvan de accu is beschadigd nooit in de buurt van andere voertuigen of in een gebouw op te slaan. Dit aangezien de beschadigde accu in brand kan vliegen. 

Bang geëlektrocuteerd te worden

Naast het risico op ontbranding van accu’s leveren elektrische voertuigen ook andere risico’s op voor hulpverleners. Zo ontstond in Nederland eerder onduidelijkheid overde wijze waarop de brandweer met de accu in een Tesla moet omgaan. Een bestuurder van een Tesla kwam in september 2016 om het leven bij een ongeluk in het Utrechtse Baarn, waarbij het voertuig in brand vloog. RTL Nieuws wijst erop dat de brandweer snel aanwezig was, maar het voertuig lange tijd niet durfde te betreden uit angst dat het voertuig onder hoogspanning stond. Brandweerlieden waren bang hierdoor geëlektrocuteerd te worden. In zijn handleiding voor hulpverleners geeft Tesla advies over de wijze waarop veilig aan de voertuigen van het bedrijf gewerkt kan worden.

Elektrische voertuigen zijn over het algemeen voorzien van een veiligheidsmaatregel genaamd ‘cut loop’, die in feite functioneert als een killswitch voor de batterij in een elektrisch voertuig. Zo is deze cut loop – die door Tesla de ‘First Responder-kring’ wordt genoemd – bij de Tesla Model S in de bagageruimte aan de voorzijde van het voertuig geplaatst. Door deze cut loop door te knippen worden het hoogspanningscircuit, de SRS-componenten en de airbagcomponenten uitgeschakeld. 

Cut loop is niet altijd bruikbaar

In de praktijk blijkt deze killswitch echter niet altijd bruikbaar te zijn. Zo was de cut loop bij het Californische ongeluk met de Tesla Model X in maart volgens de NTSB onbruikbaar geworden, waardoor brandweerlieden de spanning niet op veilige wijze van het voertuig konden halen. Dit terwijl deze stap noodzakelijk is om zeker te stellen dat bij bijvoorbeeld het losknippen van een bekneld slachtoffer geen kabels worden geraakt die onder spanning staan.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Tesla
Bron: National Transportation Safety Board
Bron: KTVU
Bron: RTL Nieuws
Bron: National Fire Protection Association

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven