maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 04 oktober 2022

Europese autofabrikanten: Huidige Europese mobiliteitsbeleid is risicovol

Het huidige Europese beleid op het gebied van mobiliteit is te beperkt, stelt de Europese automotive-sector. Het beleid levert volgens autofabrikanten, de auto-onderdelenindustrie en brandstoffabrikanten tot onnodige risico’s op industrieel, economisch, social en milieuvlak. Zij willen dan ook een nieuw dialoog. Alle oplossingen die kunnen bijdragen aan het terugdringen van de klimaatimpact moeten hierbij een rol spelen.

“We staan er allemaal volledig achter dat elektrificatie de belangrijkste technologie zal zijn voor het koolstofvrij maken van het lichte wegvervoer. Recente geopolitieke ontwikkelingen hebben echter onzekerheden onderstreept met betrekking tot de weg naar volledige elektrificatie van nieuwe auto’s tegen 2035”, schrijft CLEPA in een open brief. CLEPA is de Europese branchevereniging voor automotiveleveranciers. Ruim 3.000 bedrijven zijn aangesloten bij de branchevereniging.

Zorgen over het ‘beperkte pad’

De Europese Commissie streeft naar klimaatneutraliteit in 2050. Een belangrijk onderdeel hiervan is het uitfaseren van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden. De bij CLEPA-aangesloten partijen melden een industriële toekomst te plannen die volledig in lijn is met de Europese klimaatdoelstellingen voor 2050. Zij uiten tegelijkertijd ook hun zorgen over wat zij noemen het ‘beperkte pad’ dat het voorstel van de Europese Commissie voor het aanscherpen van de CO2-emissies standaarden voor nieuwe passagiersvoertuigen en nieuwe lichtcommerciële voertuigen.

Dit voorstel is in juli 2021 gepresenteerd door de Europese Commissie. CLEPA stelt dat het geopolitieke landschap sindsdien drastisch is veranderd. Het wijst hierbij onder meer op afhankelijkheden van de Europese Unie (EU) op het gebied van energie en grondstoffen. “Dit heeft waarschijnlijk invloed op de snelheid en economische efficiëntie van de elektrificering van de nieuwe lichtgewicht voertuigvloot”, schrijft CLEPA in een open brief.

Beschikbaarheid van betaalbare auto’s in gevaar

Het wijst erop dat de prijzen van grondstoffen voor batterijen en leveringsbeperkingen de beschikbaarheid van betaalbare auto’s voor veel burgers in gevaar brengt. Dit kan de snelheid waarmee het Europese wagenpark elektrificeert negatief beïnvloeden, waarschuwen de automotive-partijen. Ook kan dit het terugdringen van emissies in de EU vertragen, stellen zij.

Daarnaast wijst CLEPA op de huidige zorgen over afhankelijkheden van de EU van grondstoffen uit het buitenland. Dit maakt de toegang tot noodzakelijke grondstoffen voor accu’s voor EV’s een belangrijke uitdaging, waarschuwt de branchevereniging.

Productie van elektriciteit dreigt vervuilender te worden

Door de energiecrisis dreigt de productie van elektriciteit daarnaast niet schoner, maar juist vervuilender te worden. CLEPA wijst onder meer op de verwachte toename van het kolengebruik voor het opwekken van elektriciteit. “Er is geen garantie dat we voldoende hernieuwbare elektriciteit zullen hebben om aan de toenemende vraag van elektrisch vervoer te voldoen. Met het risico dat het marginale elektriciteitsverbruik zelfs uit steenkool kan komen. De huidige voertuignormen, die uitsluitend gebaseerd zijn op de uitlaatemissies, kunnen dit niet voorkomen. Dit gaat ten koste van de totale reductie van de broeikasemissies”, aldus de branchevereniging.

Tot slot wijst CLEPA op de uitrol van laadinfrastructuur in de EU. Deze uitrol versnelt. Dit biedt volgens de branchevereniging echter geen garantie op een laadnetwerk met voldoende dichtheid in de volledige EU. Dit zorgt voor onzekerheid onder automobilisten die de overstap willen maken naar elektrische mobiliteit.

‘Nieuw dialoog nodig’

De huidige situatie vereist volgens CLEPA een nieuw dialoog over eerdere aannames rondom het realiseren van klimaatneutraliteit in 2050 en de transitie van de Europese industrie. “In dit licht moeten alle oplossingen die kunnen bijdragen aan een reductie van broeikasgassen worden overwogen”, stelt CLEPA. De branchevereniging wil onder meer kijken naar mogelijkheden voor het toestaan van het gebruik van schonere synthetische brandstoffen. CLEPA stelt dat voertuigen die exclusief gebruik maken van duurzame synthetische voertuigen een zeer lage uitstoot van broeikasgassen kennen, of zelfs volledig klimaatneutraal kunnen zijn.

Ook wijst CLEPA op productiemogelijkheden voor synthetische brandstoffen. Deze kunnen onder meer uit restmaterialen worden vervaardigd met behulp van in de EU geproduceerde of geïmporteerde duurzame energie. “Zeer geloofwaardige academische onderzoeken tonen aan dat deze combinatie wat betreft het decarboniseren van wegtransport gelijk kan staan aan EV’s”, meldt CLEPA.

Veerkracht van Europese transport-waardeketen

De branchevereniging vervolgt: “Een belangrijke, maar vaak verwaarloosde overweging is de veerkracht van de Europese transport-waardeketen. Extra routes om de klimaatdoelstellingen te halen, betekent een verlaging van het risico dat een exclusieve elektrische benadering met zich meebrengt. Het gebruik van duurzame hernieuwbare synthetische brandstoffen is een ideale aanvulling op de elektrificatiestrategie.”

CLEPA ziet duurzame biobrandstoffen, hernieuwbare brandstoffen en elektrisch als betrouwbare oplossingen voor het reduceren van de emissies van de transportsector op de korte, middellange en lange termijn. Tegelijkertijd kan dit het gebruik van de bestaande voertuigvloot en -infrastructuur mogelijk maken. CLEPA benadrukt met de open brief niet te pleiten voor het aanpassen van de klimaatdoelstellingen of verlengen van het gebruik van fossiele brandstoffen na 2035.

De open brief is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Florian Kurz via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven