Tesla start met de productie van zijn elektrische vrachtwagen. De Amerikaanse fabrikant wil de eerste exemplaren van de Tesla Semi in december leveren aan klanten in de Verenigde Staten.
De Tesla Semi is een volledig elektrische vrachtwagen die in 2017 is geïntroduceerd door Tesla. Het Amerikaanse bedrijf was toen een vroege speler op de markt voor elektrische vrachtwagens. Inmiddels zijn er ook allerlei andere fabrikanten die elektrische vrachtwagens hebben aangekondigd. Denk hierbij aan DAF, Scania en Volvo.
PepsiCo, de fabrikant van onder meer Pepsi en Lay’s, ontvangt het eerste exemplaar van de Tesla Semi meldt Tesla-topman Elon Musk. In totaal bestelde PepsiCo honderd Tesla Semi’s. De eerste vijftien hiervan wil het bedrijf nog dit jaar in gebruik nemen.
De Tesla Semi is beschikbaar in twee versies: een variant met 475 km bereik en een versie met 800 km bereik. Het energieverbruik per km bedraagt volgens de Amerikaanse fabrikant minder dan 1,25 kW bij een volle belading. De vrachtwagen kent dan een bruto gecombineerd gewicht van 37.000 kg. De accu’s opladen kan bij de Semi Chargers van Tesla. De accu’s zijn hiermee in dertig minuten oplaadbaar tot 70 procent capaciteit.
De Tesla Semi accelereert volgens zijn maker met een volle belading in 25 seconden van stilstand naar 100 km/u. Daarnaast meldt Tesla dat het voertuig snelwegsnelheden kan vasthouden, ook op steile hellingen. Het voertuig maakt hierbij gebruik van drie onafhankelijke motoren die op de twee achterassen zijn aangebracht.
Tesla levert de elektrische vrachtwagen met verschillende veiligheidsfuncties. Denk hierbij aan geavanceerde motor- en remfunctieregelingen die de tractie en stabiliteit verbeteren onder alle omstandigheden. De bestuurder zit daarnaast in het midden van het voertuig, wat volgens Tesla het zicht verbetert. Het ontwerp vermindert het risico op over de kop gaan evenals het vervormen van de cabine bij een ongeval.
Voor eigenaren is de Tesla Semi volgens de fabrikant onder meer aantrekkelijk vanwege de lage eigendomskosten. Deze kosten zijn volgens Tesla laag doordat de voertuigen minder tijd doorbrengen in de garage. Dit dankzij onder meer diagnose op afstand, waardoor het voertuig alleen onderhoud krijgt wat daadwerkelijke nodig is. Denk echter ook aan draadloze software-updates en de aanwezigheid van minder bewegende onderdelen ten opzichte van een traditionele vrachtwagen.
De Tesla Semi komt ook naar Nederland. In eerste instantie gaat het hierbij om de versie met een bereik van 800 km. Deze moet in Nederland zo’n 150.000 euro gaan kosten. In een later stadium komt hier de versie met 475 km bereik bij. Deze krijgt naar verwachting een prijskaartje van 130.000 euro.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Tesla Inc.