“Vóór de aanschaf van een waterstofvoertuig, moet er zekerheid zijn dat het tanken van waterstof mogelijk is. En om een waterstoftankstation te kunnen openen, moet er wel vraag zijn. We willen met dit convenant daarom dit ‘kip-ei’-probleem doorbreken.” Dat zegt gedeputeerde Jeroen Olthof.
Om minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen lijkt duurzame waterstof een goed alternatief te zijn voor vrachtwagens, mobiele werktuigen, landbouwvoertuigen en binnenvaart. Maar ondernemers durven nu geen stappen te nemen. Daardoor komt de ontwikkeling van waterstof onvoldoende van de grond.
En hoe zit het eigenlijk met de vergunningverlening? De uitdagingen rond waterstof kunnen de betrokken partijen alleen samen aangaan. De betrokken overheden moeten met leveranciers van voertuigen, met transporteurs en met brandstofleveranciers samenwerken.
Bijna 60 partijen willen werken aan een dekkend netwerk van tankstations en waterstofvoertuigen in Noord-Holland. Op 27 oktober ondertekenden ze tijdens het Innovatiefestival Noord-Holland in Haarlem daarvoor het convenant waterstof in zware mobiliteit. Ze willen hiermee hun ambitie en samenwerking bekrachtigen.
De overstap naar waterstof biedt talloze kansen. Het gebruik van duurzame waterstof stoot minder CO2 uit dan het gebruik van fossiele brandstoffen. Tegelijkertijd draagt het bij aan een schonere lucht omdat het minder fijnstof en stikstof uitstoot. Dat zorgt voor een gezondere leefomgeving. Bovendien levert de overgang naar waterstof nieuwe banen op, in de techniek én in de wetenschap.