Staalconcern Tata Steel, technologische dienstverlener voor de maritieme industrie Royal IHC en bouwconcern Koninklijke BAM scharen zich achter het Europese hyperloop initiatief van Hardt hyperloop uit Delft. Doel hiervan is het versnellen van de ontwikkeling, het bundelen van kennis en kunde en uiteindelijk toe te werken naar een internationale standaard. Hiervoor hebben de partijen vorige week een intentieverklaring getekend.
Met deze nieuwe verbintenis kan wel gesteld worden dat de hyperloop steeds meer steun krijgt en de ontwikkeling ervan in een sneller tempo wordt gebracht. Tata Steel, Royal IHC en BAM zijn belangrijke industriële partners met kennis en ervaring die perfect aansluiten bij de ontwikkeling van de hyperloop. Tim Houter, CEO van Hardt hyperloop: “Samen zorgen wij voor een hyperloop die aansluit op de infrastructurele uitdagingen. Het is een blijk van vertrouwen dat het bedrijfsleven hier zo nauw bij betrokken wil zijn. Zij zien de commerciële kansen van de hyperloop.”
Bouwconcern BAM is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de hyperloop. Samen met Hardt hyperloop realiseerde zij eerder de eerste Europese testfaciliteit. Met het tekenen van de intentieverklaring wordt deze samenwerking verder geïntensiveerd. Maarten van Raaij, Directeur BAM Infra Rail: “Dit is echt een nieuwe, innovatieve manier van reizen. Het lost het probleem op van onze drukker wordende steden. Daarom vinden wij dit bij BAM Infra zo belangrijk. Met deze samenwerking hopen we dat de ontwikkeling ervan in een stroomversnelling komt.”
Naast het investeren van kennis leveren Tata Steel en Royal IHC ook een financiële bijdrage aan de ontwikkeling. Hans van den Berg, directeur Tata Steel in IJmuiden: “Tata Steel investeert in het ontwikkelen van staalsoorten die bijdragen aan het verder verduurzamen van de samenleving. Met onze hoge sterkte staalsoorten kunnen onze klanten efficiënt energiezuinige producten vervaardigen. De ontwikkeling van een Hyperloop sluit daar naadloos op aan. Een zeer groot deel van de hyperloop infrastructuur bestaat uit staal. Een van de grootste uitdagingen is om de hyperloopbuis en -rails zo efficiënt mogelijk te bouwen. We hebben hier inmiddels technologie voor ontwikkeld en verwachten het gewicht en de kosten te kunnen halveren door een slimmere constructie en door efficiëntere productiemethoden. Wij denken dat deze ontwikkelingen ook breder toepasbaar zullen zijn dan alleen voor de hyperloop.”
Joti Hakkert, Director IHC Mission Equipment Nederland: “Dit initiatief is een revolutionaire technologische innovatie op het gebied van transportsystemen. Als IHC gaan wij dan ook graag de samenwerking aan om dit mede mogelijk te maken. Met onze kennis van handling en tunnelling systemen kunnen we er voor zorgen dat de benodigde infrastructuur voor de hyperloop uiterst efficiënt en met zo min mogelijk hinder voor de omgeving kan worden aangelegd.”
Met de start van de samenwerking tussen de vier bedrijven komt de ontwikkeling van de hyperloop in een nieuwe fase terecht. Houter: “De realisatie van de hyperloop vraagt om een breed gedragen support over het te vormen eindproduct. We gaan de beweging dan ook verder uitbouwen en nodigen partijen die mee kunnen werken aan de technologische ontwikkeling en de implementatie uit om mee te werken aan de verdere realisatie.”
Hardt Hyperloop heeft inmiddels al het vertrouwen van een grote verscheidenheid aan investeerders en partners gekregen. BAM, de Nederlandse Spoorwegen en regionaal investeringsfonds UNIIQ zijn betrokkenen vanaf het eerste moment. Met Busch Vacuümpompen en Systemen en Goudsmit Magnetics Group is ook een samenwerking aangegaan. In februari van dit jaar werd bekend dat een groep investeerders waaronder Paul van Keep, medeoprichter van Exact, Gregory van der Wiel, profvoetballer en medeoprichter van investeringsfonds Block Party en het duurzaam energiefonds Enfuro Ventures 1,25 miljoen euro investeren in de hyperloop.