maart 2022 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 30 mei 2018

Vliegen als een albatros en varen als een zeilboot

Wat gebeurt er als je een albatros en een zeilboot kruist? Volgens onderzoekers van het Amerikaanse MIT eindigt dat in een hybride, robotachtig zweefvliegtuig dat het beste van de land- en luchtwereld combineert. Het team ontwikkelde een zweefvliegtuig dat zweeft als een vogel en als een zeilboot over het water scheert. Met dit verschil dat de dit vaar/vliegtuig minder wind nodig heeft dan een albatros om in de lucht te blijven en 10 keer sneller gaat dan een zeilboot.

De albatros is een knap staaltje luchtvaarttechniek – zijn fysiologie maakt van deze vogel een lange-afstand-zwever. De lange, tapse vleugels kunnen een spanwijdte bereiken van ruim 3,5 meter. Krachtige rondingen en pezen zorgen ervoor dat de vleugel ook lange tijd in dezelfde positie kan worden gehouden. Het afleggen van afstanden van 10.000 km is voor de vogel geen uitzondering. Daarbij maakt de vogel slim gebruik van de verschillende snelheden tussen luchtlagen. Door van een hoge, snellere luchtlaag naar een lagere, langzamere te gaan kan de vogel versnellen zonder zijn vleugels te gebruiken.

Een vergelijkbaar principe vinden we bij de zeilboot: deze beweegt op het raakvlak van twee verschillende media, lucht en water.  Het grote verschil met de albatros is dat deze al van zeer kleine verschillen in windsnelheid profiteert, terwijl de zeilboot meer nodig heeft. De MIT-onderzoekers vroegen zich af of de positieve eigenschappen van beide niet in één transportmiddel zijn onder te brengen.

Het resultaat is een drone-achtig zweefvliegtuig met een gewicht van nog geen 3 kg dat een spanwijdte heeft van 3 meter en een mesvormige kiel die in het water kan worden gestoken. Verder is het vaar/vliegtuig voorzien van GPS, meetsensoren, automatische pilootfunctie en ultrasone hoogtemeter. Hiermee kan de hoogte ten opzichte van het water nauwkeurig worden geregeld. Zo kan het vaar/vliegtuig zich verplaatsen vlak boven maar kan ook de kiel net onder water worden gestoken.  Op deze manier kan het vaar/vliegtuig bij sterke wind zweven en profiteren van de luchtlagen terwijl de kiel kan worden neergelaten wanneer de wind minder wordt om zo weer meer snelheid te krijgen. Met deze combinatie van technieken kan een snelheid worden bereikt die 10 keer groter is dan die van een zeilboot, terwijl de ‘actieradius’ ten opzichte van een albatros een factor drie groter is.

Naast een vleugel en kiel heeft de drone-achtige Albatross een driehoekig zeil voor op het water. Volgens de berekeningen van de onderzoekers kan het vaar/vliegtuig een snelheid van 20 knopen (37 km/u) bereiken bij een wind die met een snelheid van 6 knopen (9,3 km/u) waait.
De onderzoekers hopen dat het vaar/vliegtuig een oplossing biedt om grote delen van de oceaan, die nu niet of tegen hoge kosten bereikbaar zijn, beter te kunnen monitoren. Zo kan worden gevolgd wat de impact is van de klimaatveranderingen op deze delen van de oceaan. Beelden van een testvlucht vind je hieronder.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven