Het Eco-Runner Team Delft heeft vorige week donderdag hun nieuwste, extreem zuinige, waterstofauto gepresenteerd bij The Green Village in Delft. Het doel: een auto bouwen die op het equivalent van een liter benzine 5000 km kan rijden. Het team heeft het afgelopen jaar het roer omgegooid en een ‘smart car’ ontwikkeld. Dit jaar worden de rijstrategieën onder andere bepaald door een baanbrekend én zelflerend Neuraal Netwerk, hierdoor kan het team de auto op de meest efficiënte manier gebruiken.
Nu het Eco-Runner Team wederom een efficiënt voertuig heeft gebouwd, moet de bestuurder ook zo rijden zodat de auto op de meest efficiënte manier gebruikt wordt. Daarom is er dit jaar gekozen om de focus te leggen op het ‘slim’ maken van de auto. Zo kan de auto zelf instructies geven aan de bestuurder over welke snelheid/stuurhoek/remkracht nodig is om zo efficiënt mogelijk te rijden. Dit allemaal door de ontwikkelde zelflerende software.
Gebruikmakend van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van informatica is er een zogenaamd ‘Neuraal Netwerk’ programma ontwikkeld. Dit Neuraal Netwerk ziet verbanden tussen de omstandigheden op de weg en route en de snelheid/stuurhoek/remkracht die in deze omstandigheden het beste is om zo zuinig mogelijk te rijden. Er zijn van tevoren een groot aantal simulaties uitgevoerd waar al deze omstandigheden in zijn doorgerekend. Als de uitkomsten hiervan worden ingevoerd in het Neuraal Netwerk, gaat deze als het ware begrijpen wat de invloed is van alle omstandigheden. Een getraind Netwerk kan binnen 0.2 secondes de juiste rij-instructies geven, met 99% nauwkeurigheid. Zo kan er op elk punt van de race, ongeacht onvoorziene omstandigheden, toch optimaal gereden worden. Het neurale netwerk is zo ontworpen dat het de processen in een brein kan nabootsen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een klein kind dat voor het eerst een kat ziet op een foto, en dan later de nooit eerder geziene kat wel zodanig kan herkennen. Zo kan ook het Netwerk in de nieuwe Ecorunner uit zichzelf verbanden leren zien en toepassen in een nieuwe situatie.
De visie van het team is om de wereld aan te tonen, dat de grenzen van de voertuigefficiëntie nog lang niet bereikt zijn. “Door alleen nog maar gebruik te maken van duurzame brandstoffen en deze ook nog eens op een slimme manier te gebruiken kunnen er nog grote stappen gezet worden in het reduceren van de CO2 uitstoot van de mobiliteitssector”, aldus Joël Croese teammanager van het Eco-Runner Team Delft.
Het team neemt elk jaar deel aan de Shell Eco-marathon waar ze zich kunnen bewijzen tegenover medestudenten vanuit heel Europa. De Shell Eco-marathon wordt elk jaar georganiseerd door Shell om studenten de mogelijkheid te geven om de meest zuinige auto mogelijk te ontwikkelen. Dit event wordt georganiseerd op meerdere continenten, de wedstrijd voor teams binnen Europa zal plaatsvinden in London van 5-8 juli. Elk jaar komen er 200 studententeams samen om te strijden voor de meest efficiënte voertuig. Het doel is om zo min mogelijk brandstof te gebruiken op het parcours, in het geval van de Ecorunner is dat waterstof.
Bron: Eco-Runner