Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22.000 volledig elektrische personenauto's (FEV's). Hiermee is het aantal FEV's in ons land is in een jaar tijd met bijna 60% gestegen.
Dit meldt het CBS. In totaal reden er op 1 januari 2018 op de Nederlandse wegen bijna 120.000 zogenoemde personenauto’s rond die met een stekker worden opgeladen, ook wel stekkerauto’s genoemd. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 1 januari 2017, toen 109.434 stekkerauto’s in Nederland geregistreerd stonden.
21.480 van deze voertuigen worden volledig elektrisch aangedreven, wat maar liefst 60% meer is dan de 13.709 stuks die op 1 januari 2017 geregistreerd stonden in Nederland. Ook het aantal PHEV’s op de Nederlandse wegen is toegenomen. Op 1 januari 2018 waren dit er 97.270, ten opzichte van 95.725 een jaar eerder. Dit komt neer op een stijging van 1,6%.
Hiermee zet een trend die al langer zichtbaar is door: de groei in het aantal PHEV’s vlakt af, terwijl het aantal FEV’s juist steeds sneller groeit. Zo stonden op 1 januari 2016 in Nederland 76.250 PHEV’s geregistreerd, ruim twee keer zoveel als de 36.750 die een jaar eerder in Nederland rondreden. Begin 2017 groeide dit aantal tot 95.725 stuks, wat neerkomt op een stijging van 37,8%. Afgelopen jaar nam de groei dus verder af tot 1,6%.
Tegelijkertijd groeit het aantal FEV’s steeds sneller. Zo stonden op 1 januari 2016 in totaal 9.950 FEV’s geregistreerd in Nederland, 34,5% meer dan op 1 januari 2015. Begin 2017 steeg dit aantal tot 13.709 stuks, wat neerkomt op een groei van 37,8%. In 2017 nam het aantal opnieuw toe; begin 2018 reden er bijna 22.000 FEV’s in Nederland rond, een stijging van 60% ten opzichte van een jaar eerder.
Ook in de verkoopcijfers van FEV’s en PHEV’s is deze trend terug te zien. Zo werden in 2017 bijna 8.200 nieuwe FEV’s verkocht, wat bijna twee keer zoveel is als een jaar eerder. In dezelfde periode werden 1.800 nieuwe PHEV’s aan de man gebracht, wat een factor tien lager is dan een jaar eerder. Hiermee gaat 2017 de boeken in als het eerste jaar waarin meer FEV’s dan PHEV’s zijn verkocht.
De sterke daling van het aantal verkochte PHEV’s houdt volgens het CBS verband met de veranderende fiscale regeling voor emissieloze en emissiearme auto’s, zoals de aanscherping van de bijtellingsregels. Voor FEV’s gold tot 2014 geen fiscale bijtelling; vanaf 2014 bedraagt de bijtelling 4%. De bijtelling voor PHEV’s steeg van 7% in 2015 naar 15% in 2016. Sinds 1 januari 2017 is de bijtelling met 22% net zo hoog als de bijtelling voor benzine- en dieselauto’s. Deze wijzigingen zijn in 2015 aangekondigd en hebben ertoe geleid dat consumenten de aankoop van een nieuwe auto hebben vervroegd om van de oudere en gunstigere regeling te kunnen profiteren.
Ondanks het groeiend aantal PHEV’s en FEV’s blijft het aantal elektrische voertuigen ten opzichte van het volledige Nederlandse wagenpark met 1,4% zeer beperkt. Ook is het totale aantal stekkerauto’s in Nederland afgelopen jaar minder hard is gestegen dan in voorgaande jaren.
Tegelijkertijd wijst het CBS erop dat 2,7 van alle nieuwe personenauto’s die in 2017 in Nederland zijn verkocht een FEV of PHEV is. Hiermee behoort Nederland nog steeds tot de kopgroep in de Europese Unie (EU); alleen in Zweden is het aantal met 5,19% hoger.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: CBS
Bron foto: Pixabay / Joenomias