De vraag naar automated guided vehicles (AVG's) neemt in een hoog tempo toe. Naar verwachting investeren bedrijven wereldwijd zo'n 1,5 miljard dollar in AGV's, terwijl de omzet uit AGV's in 2018 naar verwachting met bijna 75% stijgt.
Dit voorspelt onderzoeksbureau Interact Analysis. AGV’s zijn autonome voertuigen die via speciale infrastructuur in een magazijn of productiefaciliteit hun bestemming weten te vinden. Hier halen de voertuigen doorgaans een bepaalde krat of in sommige gevallen zelfs een volledige stellage op en rijden deze naar een menselijke werknemer, die vervolgens de benodigde producten uit de krat of stellage haalt.
AGV’s zijn niet nieuw. Zo maakt Amazon in zijn fulfillment centers al jaren gebruik van de autonome voertuigen; Amazon maakte begin vorig jaar bekend in totaal 45.000 AGV’s in te zetten. De voertuigen van het bedrijf zijn ontwikkeld door Kiva Systems, dat in 2012 door Amazon is overgenomen.
De snelle toename in de vraag naar AGV’s is volgens Interact Analysis in belangrijke mate te danken aan verschuivingen in het aankoopgedrag van consumenten. In het specifiek wijst het onderzoeksbureau op de toenemende vraag naar gepersonaliseerde of op maat gemaakte producten. Fabrikanten staan hierdoor steeds vaker voor de uitdaging niet langer één producten duizenden keren te produceren, maar producten juist in een kleine oplage of zelfs een oplage van één te produceren.
Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat productiefaciliteiten hun werkwijze moeten veranderen, iets waarbij AGV’s een belangrijke rol kunnen spelen. Zo staan fabrikanten onder druk materialen flexibeler en nauwkeuriger van en naar productielijnen te verplaatsen. AGV’s kunnen dit volgens Interact Analysis efficiënter doen dan menselijke werknemers, wat de vraag naar de autonome voertuigen stimuleert. Daarnaast moeten productielijnen zelf steeds flexibeler zijn en fysiek aangepast kunnen worden. Ook dit drijft de vraag naar AGV’s op, die als alternatief voor vaste en inflexibele lopende banden worden ingezet. AGV’s zijn meer flexibel en efficiënt, en daardoor meer kosteneffectief.
Ook andere factoren drijven de vraag naar AGV’s echter op, waaronder het gebrek aan werknemers met zowel de juiste kennis als vaardigheden en de toenemende arbeidskosten. Bedrijven kijken daarom steeds meer naar mogelijkheden taken die traditioneel worden uitgevoerd door menselijke werknemers te automatiseren, iets waarvoor AGV’s kunnen worden ingezet.
De stijgende vraag naar AGV’s is ook terug te zien in de omzet die fabrikanten van AGV’s in 2017 wisten te realiseren. Interact Analysis becijfert dat deze partijen in 2017 in totaal bijna 1,5 miljard dollar aan omzet hebben gerealiseerd. De top 5 grootste fabrikanten van AGV’s zijn Elettric80, Daifuku, Dematic, JBT en Siasun. Op de markt zijn echter veel spelers actief; de vijf grootste fabrikanten hebben gezamenlijk een marktaandeel van slechts 35% in handen. Interact Analysis verwacht dat deze verhouding in de komende jaren flink gaat veranderen.
Ondanks de snelle groei van de vraag naar AGV’s blijven AGV’s een relatief klein segment van de totale robotica-industrie. Zo wijst Interact Analysis op een rapport dat binnenkort wordt gepubliceerd en voorspelt dat de omzet uit industriële robots in 2022 de grens van 14 miljard dollar doorbreekt. Mobiele robots zoals AGV’s zijn in deze voorspelling tot 2022 goed voor 25% van alle verscheepte robots in de maakindustrie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Interact Analysis
Bron foto: Pixabay / alexanderbeck