Het Fraunhofer-applicatiecentrum is gevestigd in Zwickau, Duitsland. Het is een afdeling van het Fraunhofer-instituut voor materiaal- en straaltechnologie IWS. Het onderzoekscentrum ontwikkelde optische sensoren op maat. Het hoopt hiermee het aantal transportongevallen met industriële transportvoertuigen te verminderen. BASF is erg enthousiast over het onderzoek en stelde daarom twee pallettrucks ter beschikking.
“Elke dag rijden er honderden industriële voertuigen rond in onze fabrieken en magazijnen. Door samen te werken met het Fraunhofer Application Center willen we veiligheidstechnologie in onze voertuigen integreren. Dit is nodig omdat we onze werknemers nog beter willen beschermen.” Dat zegt Dr. Christian Fischmann. Hij heeft bij BASF SE in Ludwigshafen de leiding over de voertuigtechniek. Samen met Kinotex Sensor GmbH vervulde hij als opdrachtgever in het project een adviserende rol . “Ons systeem is ontworpen om de gebruiker te beschermen tegen kneuzingen, vooral in het voetgebied. Om dit te bereiken ontwikkelde ons onderzoeksteam een speciale nabijheidssensor. Deze detecteert wanneer een bestuurder zich te dicht bij de gevarenzone voor een voertuig bevindt. Vervolgens remt het voertuig af”, legt Prof. Peter Hartmann, directeur van Fraunhofer AZOM, uit.
Het systeem zendt laserpulsen van een bepaalde lengte en afstand van elkaar uit. Het genereert hiermee afstandsinformatie wanneer ze tegen obstakels weerkaatsen. Als bijzondere innovatie combineert het ontwikkelde systeem de informatie uit verschillende ruimtelijke richtingen. Daarbij bewaakt het continu een waaiervormig gebied rond de door BASF geleverde pallettrucks.
In samenwerking met het bedrijf Kinotex wordt het signaal van een tweede optische sensor verwerkt met de afstandsinformatie. Deze tweede sensor reageert op druk. De tastsensor kan het voertuig stoppen. Vervolgens kan hij automatisch een klein stukje terugrijden. Op deze manier beschermt hij de bestuurder tegen botsing en beknelling. Dit vermogen om pallettrucks achteruit te laten rijden in reactie op een nabijheidssensor is een uniek verkoopargument van de nieuwe veiligheidstechnologie.
Medewerkers van BASF hebben te technologie getest. Onderzoekes zullen hun feedback vervolgens verwerken in de verdere optimalisering van de technologie. De vereniging voor werkgeversaansprakelijkheidsverzekering staat de onderzoekers eveneens met raad en daad bij.
BASF presenteerde de prototypes alvast op een aantal beurzen. Daaruit bleek dat fabrikanten een grote belangstelling hebben voor de oplossing. “De technologie is in bijna alle transportvoertuigen toe te passen. Het is bijzonder interessant voor AGV’s,” Dat meldt Dr. Christopher Taudt. Hij is groepsleider voor oppervlaktemeettechnologie bij het Fraunhofer AZOM. Daarom werken hij en zijn team verder aan de technische optimalisering van de veiligheidstechnologie. “We werken momenteel aan het idee om de sensoren te integreren in een soort achteraf te monteren sensorstrip in plaats van ze permanent in het voertuig te installeren. Zo is het mogelijk het systeem in elk type voertuig van verschillende fabrikanten achteraf in te bouwen.”
Kneuzingen, kneuzingen of botbreuken zijn de meest voorkomende verwondingen veroorzaakt door pallettrucks of vorkheftrucks. Dat blijkt uit statistieken van de Duitse sociale ongevallenverzekering (DGVU). De voertuigen rijden zes tot zeven kilometer per uur en wegen soms meer dan 500 kilogram zonder lading. Tot nu toe bestond er voor deze voertuigen geen veiligheidstechnologie die bescherming biedt tegen ongevallen rond de voeten. Het systeem dicht daarom een veiligheidskloof.
Bron: Fraunhofer; Foto: Een speciaal ontwikkelde nabijheidssensor wordt gebruikt om de gebruiker te beschermen tegen beknelling, vooral in het gebied rond de voeten. Hij detecteert wanneer de bestuurder te dicht bij de gevarenzone voor het voertuig komt en stopt het voertuig (foto: Daniel Viol/Fraunhofer IWS)