Vleesvervangers krijgen steeds meer plaats in het schap van de Europese supermarkt. Hier komt nu ook plantaardige biefstuk bij. Producent Vivera levert volgende week de eerste 100 procent plantaardige biefstuk ter wereld aan de 400 winkels van de Britse supermarktketen Tesco. Volgende maand volgen Nederlandse supermarkten en vanaf de tweede helft van dit jaar ligt de biefstuk ook in Duitse, Franse en Italiaanse winkels.
Vivera in Holten – met een weekproductie van meer dan 1 miljoen vleesvervangende producten een van de drie grootste producenten in Europa – verwacht dit jaar nog miljoenen biefstukken te produceren. De vleesvervangers zijn in 23 Europese landen en bij zo’n 25.000 supermarkten verkrijgbaar.
De biefstuk, gemaakt van plantaardige ingrediënten als tarwe en soja, is geschikt voor vegetariërs, veganisten en flexitariërs. Gert Jan Gombert van Vivera: “Een grote groep vegetariërs, veganisten en flexitariërs heeft al vele jaren enorme interesse in een dergelijk product. Met de doorbraak van grootschalige productie kan een grote groep consumenten genieten van dit zeer smaakvolle plantaardige product. De geur, smaak en bite zijn nauwelijks te onderscheiden van echte biefstuk en wij zijn ervan overtuigd dat het in een grote behoefte voorziet. Het is van groot belang dat we minder vlees eten, zowel voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en voor onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren.’
Vivera voegt het nieuwe product toe aan het assortiment Plantaardig waarin al Falafel, Gehakt, Bean Burger en een Zigeuner Schnitzel te vinden zijn. De producent in Holten brengt sinds 1990 een assortiment vegetarische en plantaardige maaltijdcomponenten in de segmenten Vegetarisch, Lupine en Biologisch.
De focus van Vivera ligt op het realiseren van een productassortiment dat voor het eind van dit jaar voor 100 procent uit plantaardige producten bestaat. Het assortiment omvat ruim 40 vleesvervangende producten die zijn samengesteld uit onder meer tarwe, soja, erwten, mais, rijst en groenten.
De producent van vleesvervangers is Founding Member van de Green Protein Alliance en mede-oprichter van Het Planeet (Platform Duurzame Eiwitten). Beide organisaties stimuleren de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dit is beter voor mens, dier en milieu en levert nieuwe marktkansen op voor alle partijen in de keten. Het bedrijf heeft tevens met de Dutch Tofu Company een geavanceerde productiefaciliteit voor tofu in Europa.
Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst
De ontwikkeling van plantaardige biefstuk past in het innoveren van gezonde en kwalitatief hoogwaardige vleesvervangende producten. Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst; de interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding neemt in grote delen van Europa sterk toe. Zo eet inmiddels tweederde van de Nederlanders een dag of meer per week geen vlees meer.
Volgens de FAO (Food and Agriculture Organization van de VN) zal de wereldconsumptie bij onveranderd beleid verdubbelen in 2050. De productie van plantaardige voeding biedt voordelen als gevolg van een veel lagere milieubelasting en druk op schaarse hulpmiddelen als landbouwgrond en water.