maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 11 mei 2018

Volvo kondigt eerste volledig elektrische vrachtwagens aan

Volvo Trucks kondigt de Volvo FE Electric aan. Deze volledig elektrisch aangedreven vrachtwagen is ontwikkeld voor zwaardere taken, zoals stedelijke distributie en het ophalen van afval. Het is de tweede elektrische vrachtwagen die Volvo Trucks in drie weken tijd aankondigt. Het bedrijf introduceerde begin april de Volvo FL Electric, een 16-tons vrachtwagen die eveneens volledig elektrisch wordt aangedreven.

De Volvo FE Electric is om een 27-tons vrachtwagen met twee elektromotoren die gezamenlijk een piekvermogen van 370 kW en een continu vermogen van 260 kW kunnen leveren. De elektromotoren hebben een ieder koppel van 425 Nm en leveren 850 Nm koppel in totaal. De vrachtwagen is voorzien van een Volvo-transmissie met twee versnellingen. 

Bereik van 200 kilometer

De elektromotoren worden aangedreven met behulp van lithium-ion accu’s, die afhankelijk van de configuratie een capaciteit tussen de 200 en 300 kWh leveren. Hiermee heeft de Volvo FE Electric een bereik tot 200 kilometer. De accu’s kunnen worden opgeladen met twee oplaadsystemen: een 22 kW systeem voor AC-opladen via het lichtnet en een 150 kW systeem voor DC-snelladen via CCS/Combo2. Met behulp van het snellaadsysteem kunnen de accu’s in anderhalf uur worden opgeladen tot 300 kWh. Indien gebruik wordt gemaakt van het AC-oplaadsysteem neemt dit proces circa 10 uur in beslag. 

De Volvo FE Electric wordt vanaf 2019 in Europa verkocht. Het eerste exemplaar dat wordt geleverd is een vuilniswagen, waarvan de opbouw is ontwikkeld in samenwerking met carrosseriebouwer Faun. Deze elektrische vuilniswagen wordt vanaf begin 2019 ingezet in Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland. Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO bij Stadtreinigung Hamburg, licht toe: “Op dit moment stoot elk van onze 300 conventionele vuilniswagens circa 31.300 kg kooldioxide per jaar uit. Een elektrisch aangedreven vuilniswagen met een accu die een volledige dienst van acht tot tien uur meegaat, is een technologische doorbraak. Een ander voordeel is het feit dat Stadtreinigung Hamburg klimaatneutrale elektriciteit produceert die kan worden gebruikt om de accu’s op te laden.”

Volvo FL Electric

Volvo Trucks  kondigde drie weken geleden zijn eerste volledige elektrische vrachtwagen aan: de Volvo FL Electric. Deze 16-tons vrachtwagen is voorzien van een elektromotor met een piekvermogen van 185 kW en een continu vermogen van 130kW. Het koppel bedraagt 425 Nm. Net als zijn grotere broer is de Volvo FL Electric voorzien van een versnellingsbak met twee versnellingen. 

De Volvo FL Electric kan worden voorzien van twee tot zes lithium-ion accu’s, die een capaciteit leveren van 100 tot 300 kWh. Indien voor zes accu’s wordt gekozen loopt de actieradius op tot 300 kilometer, meldt Volvo Trucks. Net als de Volvo FE Electric kan het 16-tons model worden opgeladen met behulp van een 22kW AC-oplaadsysteem of een 150kW DC-snellaadsysteem. Met het 150kW systeem kunnen de accu’s in één tot twee uur worden opgeladen tot 300 kWh, terwijl dit proces met de AC-lader 10 uur in beslag neemt. 

Minder overlast door commerciële activiteiten

“Met de introductie van de Volvo FE Electric kunnen we een complete reeks elektrisch aangedreven trucks aanbieden voor werkzaamheden in de stad. We zetten hiermee opnieuw een strategische stap in de ontwikkeling van ons totaalaanbod voor elektrisch aangedreven transportoplossingen. Dit biedt mogelijkheden voor nieuwe vormen van samenwerking met steden die zich richten op het verbeteren van de luchtkwaliteit, het verminderen van verkeerslawaai en het voorkomen van files in de spits. Commerciële activiteiten kunnen namelijk met weinig lawaai en zonder uitlaatgassen ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat worden uitgevoerd”, aldus Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Volvo Trucks (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven