Meta, moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, neemt Belgisch-Nederlands bedrijf Luxexcel over. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het 3D-printen van lenzen voor brillen. Het gaat daarbij niet alleen om lenzen op sterkte, maar ook om lenzen waarin technologie is geïntegreerd.
Luxexcel is een bedrijf dat in 2019 is opgericht. Het hoofdkantoor van de organisatie is gevestigd in Eindhoven, terwijl R&D en operationele werkzaamheden plaatsvinden in het Belgische Turnhout. Het bedrijf beschikt ook over sales- en serviceteams in de Amerikaanse staat Georgia.
Het produceren van lenzen omvat normaliter allerlei complexe processen, waaronder het schuren en polijsten van de lenzen. Dit proces kent diverse nadelen, waaronder een complexe afwerking, de noodzaak grote voorraden aan te houden en relatief veel verlies van materiaal.
Met 3D-printen wil Luxexcel een alternatieve productiemethode bieden. Het bedrijf ontwikkelde hiervoor een eigen platform genaamd VisionPlatform. Dit platform vervangt ongeveer dertig stappen in het traditionele productieproces van lenzen. VisionPlatform is een zogeheten ’turn-key’ oplossing, wat betekent dat partners direct met het platform aan de slag kunnen voor de productie van lenzen voor zowel traditionele als slimme brillen.
Het VisionPlatform bestaat uit meerdere onderdelen. Luxexcel VisionEngine is een schaalbaar en flexibel 3D-printplatform voor het produceren van lenzen. Het platform omvat daarnaast Luxexcel VisionClear, een reeks materialen die bestaat uit gepatenteerde inkt van het bedrijf en is geoptimaliseerd voor het 3D-printen van lenzen. Het laatste onderdeel is de software Luxexcel VisionMater voor het ontwerpen en printen van op maat gemaakte lenzen.
Tijdens het printproces maakt Luxexcel gebruik van een speciale inkt, waarmee druppel voor druppel een lens wordt opgebruikt. Een 3D-printer brengt miljarden kleine druppels nauwkeurig in positie, waardoor een glad oppervlakte ontstaat dat niet hoeft worden nabewerkt.
Meta neemt Luxexcel over. Helemaal onverwacht komt deze overname niet; al langer gaan er geruchten dat Meta en Luxexcel samenwerken. Binnen deze samenwerking zou de focus liggen op Project Aria, een onderzoeksinitiatief van Meta op het gebied van augmented reality (AR). Bij AR wordt een digitaal beeld over de werkelijkheid gelegd, zonder dat de omgeving uit beeld verdwijnt. Dit maakt het mogelijk lagen bovenop de echte wereld te leggen.
De markt voor slimme brillen is niet nieuw voor Meta. Het bedrijf kondigde bijvoorbeeld in september 2021 de Ray-Ban Stories aan. Met deze slimme bril die Meta samen met Ray-Ban ontwikkelde kunnen gebruikers onder meer foto’s en video’s maken, evenals handsfree gebruikmaken van de platforms van Meta.
De Ray-Ban Stories is overigens vooralsnog niet op de markt verschenen. Het bedrijf zou de bril in 2024 hebben willen introduceren, maar schaalde volgens geruchten zijn plannen voor de AR-bril afgelopen zomer af. Meta wilde niet reageren op deze geruchten.
Het is niet het eerste bedrijf op het gebied van AR en Virtual Reality (VR) waarin Meta investeert. Eerder nam Meta Oculus over, dat inmiddels door het leven gaat als Reality Labs. Dit bedrijf richt zich op de productie van VR- en AR-headsets en -software. Een bekend voorbeeld zijn zijn de Rift en Quest VR-headsets van het bedrijf.
Financiële details over de overname zijn niet bekend gemaakt. De Tijd spreekt echter wel van een ‘stevige prijs’.
Auteur: Wouter Hoeffnagel