Waterstof zal naar verwachting een dominante rol spelen in toekomstige energiesystemen. Als het gaat om het omgaan met het vluchtige waterstofgas, heeft de door Hydrogenious ontwikkelde LOHC-technologie een groot potentieel om de ontwikkeling van een internationale waterstofmarkt te helpen versnellen. De LOHC-pionier uit Duitsland gebruikt de thermische olie benzyltolueen als vloeibare organische waterstofdrager (LOHC-BT). Deze is al goed ingeburgerd in de industrie als warmteoverdrachtsmedium en heeft ideale eigenschappen voor veilige behandeling in havens.
Door zijn eigenschappen als vlamvertragende en niet-explosieve drager met een hoge volumetrische energiedichtheid, is benzyltolueen bij omgevingsdruk en -temperatuur te behandelen als een fossiele vloeibare brandstof binnen bestaande infrastructuur, tankwagens en voertuigen. Daardoor is het een natuurlijke fit met de huidige haveninfrastructuur en vloot van schepen, treinwagons en tankwagens. Na het vrijkomen van waterstof (dehydrogenering) kan de LOHC vele honderden keren worden hergebruikt om waterstof te binden.
Hydrogenious LOHC Technologies heeft de afgelopen jaren LOHC-systemen op pilot-schaal verkocht aan partners in verschillende landen. Denk daarbij aan Finland, Duitsland en de VS. Deze zomer implementeerde het de eerste volledige LOHC-toeleveringsketen voor waterstofmobiliteit. Hydrogenious bevoorraadt via LOHC het waterstoftankstation Erlangen in Duitsland.
De joint venture LOHC Logistix zal beide partijen – Vopak en Hydrogenious – ondersteunen bij het faciliteren van hun inspanningen om groene waterstof aan afnemers te leveren. Bovendien hebben de partners zich gecommitteerd om de geplande LOHC-installatie in Chempark Dormagen (Duitsland) en Rotterdam te versnellen.