Wijnmakers, bierbrouwers, patissiers, kaas- en vleeswarenmakers die lokale en bijzondere producten maken hebben per 1 mei met foodshed.nl een eigen verkoopkanaal.
Met het openen van een shed op de online marktplaats bieden zij hun assortiment direct aan bij ondernemers van zelfstandige supermarkten, speciaalzaken, restaurants, pompshops, campings en dergelijke. Deze ondernemers hebben met foodshed.nl direct toegang tot bestellen bij de marktkramen van aanbieders van lokale bijzondere producten.
Keten naar afnemer verkort
Foodshed.nl verkort de keten van producent naar afnemer en geeft ondernemers gelegenheid om een compleet lokaal en bijzonder assortiment in hun winkel, shop of restaurant aan te bieden. Winkeliers kunnen zich met dergelijke producten onderscheiden, hebben direct inzicht in het aanbod en kunnen in een keer efficiënt bestellen en afrekenen.
Ambachtelijke producenten richten met een abonnement een eigen foodshed in met daarin een overzicht van hun aanbod. De marktplaats is een oplossing om hun producten in meerdere kanalen rechtstreeks te vermarkten en te verkopen. “Lokale en vernieuwende aanbieders krijgen moeilijk toegang en rendement in een markt die nu nog vooral door grote partijen wordt gedomineerd. Terwijl horeca en retail ondernemers zich suf zoeken naar een onderscheidend aanbod van pure producten met een uniek verhaal. Foodshed verkort de keten door vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar te verbinden op een online zakelijke marktplaats”, aldus woordvoerster Hanneke Schellens van Foodshed.
De marktplaats omzeilt hiermee een belangrijke drempel voor toegang tot de markt, een van de problemen die de zelfstandige producent tegenkomt, aldus foodshed.nl
Voordat je bij de grote supermarkten en groothandels binnen bent, ben je soms wel een jaar of meer verder. En als je dan iets nieuws wilt toevoegen aan je assortiment, dan kan je weer wachten. Foodshed wil daar verandering in brengen.
Verkoopkansen voor kleinschalig
Foodshed wil uitgroeien tot een onafhankelijk en transparant platform waar kleinschalige aanbieders direct meer verkoopkansen en bereik krijgen. “Aanbieders bepalen zelf hun prijs en voorwaarden. Door foodshed hebben ze een groter bereik, maar houden ze zelf rechtstreeks contact met afnemers die snel en eenvoudig op de hoogte blijven van onderscheidend aanbod. De ondernemers besparen tijd doordat ze voor hun bestelling bij meerdere sheds op een site terecht kunnen. Foodshed vervult de rol van marktmeester en bewaakt kwaliteit en aanwezigheid op de markt”, aldus Schellens.
Foodshed.nl werd opgericht door Willem Treep. Hij leverde samen met Drees Peter van den Bosch in Willem & Treep groenten en fruit aan supermarkten. Twee jaar geleden ging deze dienst over in een samenwerking met Beebox met het thuisbezorgen van boxen met biologische maaltijden.