Een van de meest opwindende bedrijven op het gebied van opslag van hernieuwbare energie op het net is Form Energy. De innovatieve ijzer-luchttechnologie van het bedrijf belooft beter te presteren dan grote lithium-batterij projecten. De kosten zijn daarentegen een fractie. Schaalvergroting is op handen met de bouw van een eerste fabriek.
De batterijen van Form zijn opgebouwd rond enorme platte ijzer-luchtcellen. De cellen hebben een afmeting van een vierkante meter. Hiervan worden er ongeveer 50 in modules ter grootte van een wasmachine geplaatst en in een vloeibare elektrolyt worden ondergedompeld. Deze cellen werken effectief via roestcycli. Ze laden op op door energie toe te passen op ijzeroxide, waardoor het terug verandert in metallisch ijzer. Vervolgens voeg je zuurstof toe om het roestproces op gang te brengen en energie vrij te maken.
IJzer is goedkoop en in overvloed aanwezig, waardoor deze modules uiterst betaalbaar zijn. Ze gaan lang mee, zijn veilig en recyclebaar. Dat maakt deze batterijen tot een uitzonderlijk betaalbare vorm van energieopslag, met een Levelized Cost of Storage (LCoS) die meer dan 10 keer lager is dan die van lithiumbatterijen.
De batterijen laden en ontladen daarentegen niet zo snel als lithium. Daarom lijkt het waarschijnlijk dat ze naast lithium netbatterijen in hybride configuraties ingezet gaan worden. De ijzer-lucht batterijen zorgen daarbij voor langere, langzamere belasting terwijl de lithium packs tijdelijke pieken opvangen. Form zegt dat ze uitblinken wanneer energie ongeveer 100 uur of meer moet worden opgeslagen.
De technologie van Form heeft zeker indruk gemaakt op investeerders; Bill Gates’ Breakthrough Energy Ventures is al enige tijd aan boord, samen met de Luxemburgse staalgigant ArcelorMittal en andere. Het wordt nu tijd om commercieel te gaan. Vorige maand kondigde het bedrijf aan dat het een productielocatie heeft gekozen voor zijn eerste Amerikaanse batterijfabriek: een fabriek van 55 hectare in de stad Weirton, West Virginia. Het project van 760 miljoen dollar zal werk bieden aan ongeveer 750 mensen. De bouw start naar verwachting later dit jaar en de eerste commerciële ijzer-lucht-batterijen zullen in 2024 worden geproduceerd.