“De schade kan in potentie zeer groot en impactvol zijn. Bijvoorbeeld door omzetverlies of hogere kosten doordat bijvoorbeeld alternatieve toeleveranciers moeten worden gezocht. Denk echter ook aan het verlies van klanten, imagoschade en een verslechtering van je concurrentiepositie door het niet kunnen nakomen van verplichtingen. Het kan zelfs een directe bedreiging vormen voor je voortbestaan en tot faillissement leiden”, legt Stolzenbach uit.
Imthorn: “We zien in de praktijk dat problemen snel uit de hand lopen en bedrijven in een negatieve spiraal terecht komen. Zo komt de productie en levering stil te liggen, waardoor ook inkomstenstromen stilvallen. Bedrijven kunnen daardoor niet meer innoveren en raken steeds verder achterop ten opzichte van concurrenten. Naarmate de problemen voortduren lopen zij deze achterstand steeds moeilijker in.”
Allerlei risico’s kunnen de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengen. “Brand en explosies zijn bekende voorbeelden. Ook allerlei andere factoren kunnen echter tot forse problemen leiden.” Denk hierbij aan cybercriminaliteit, waarbij ransomware en DDoS-aanvallen veelvoorkomend voorbeelden zijn.
Systemen van partijen in de maakindustrie zijn in toenemende mate verbonden met die van toeleveranciers en klanten. De onderlinge afhankelijkheid en/of verbondenheid die hierdoor ontstaat brengt risico’s met zich mee. IT-problemen bij een externe partij kunnen dan ook intern tot problemen leiden en de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengen. Het is van belang om inzicht te hebben in de risico’s van uitbesteding.
Voor het in kaart brengen van risico’s is inzicht nodig in de totale keten, van toeleveranciers tot afnemers. “Je brengt hierbij de zwakheden in de keten in beeld. Wat is bijvoorbeeld de afhankelijkheid van een specifieke locatie? Zijn er uitwijkmogelijkheden? Dat geldt niet alleen voor de productie, maar zeker ook voor voorraden en leveringen van belangrijke goederen en halffabricaten. In hoeverre is de organisatie daarnaast afhankelijk van kritische machinelijnen of -onderdelen? Aan de afnemerszijde is het ook van belang dat er aandacht is voor de kwaliteit en solvabiliteit van de debiteuren”, aldus Stolzenbach.
Imthorn ondersteunt in zijn functie klanten met behulp van gesprekken, die zowel strategisch als operationeel van aard zijn. “VLC & Partners brengt onder meer de doelen van de organisatie in kaart, identificeert onzekerheden en zet uiteen wat een organisatie daaraan kan doen. Dit noemen we ook wel een ‘DOD-gesprek’”, legt Imthorn uit. “Via zo’n gesprek dagen we de klant uit om over bepaalde dingen na te denken.”
Ook een Business Impact Analyse (BIA) kan waardevolle inzichten opleveren. Deze bestaat uit meerdere stappen:
De maatregelen die bedrijven kunnen nemen voor het afdekken van risico’s variëren per organisatie. “Een veelvoorkomende maatregel is effectief contractmanagement, waarbij je alle contracten onder de loep neemt. Zijn je contractvoorwaarden bijvoorbeeld gecontroleerd door jouw juridische afdeling of externe jurist? Verklaar je deze daarnaast op iedere overeenkomst van toepassing?”, legt Imthorn uit.
Denk ook aan het afbouwen van de afhankelijkheid van individuele leveranciers en afnemers, onder meer door spreiding. Indien een bedrijf bijvoorbeeld voor vijftig procent afhankelijk is van één grote afnemer, kan het opzeggen van dit contract tot grote problemen leiden. Stolzenbach: “Risico’s die je financieel niet kunt of wenst te dragen kun je onder voorwaarden verzekeren, iets waarbij wij je als full service verzekeringsmakelaar en risicomanager uiteraard ondersteunen.”
Wie is VLC & Partners?
VLC & Partners is een persoonlijk adviseur op het gebied van risicomanagement, verzuim, pensioen en private insurance. De specialist helpt bedrijven, door middel van een sectorale benadering, met het in kaart brengen en analyseren van de risico’s. Daarna volgen de maatregelen: de risico’s verminderen, overdragen, accepteren of niet nemen. De full service verzekeringsmakelaar en risicomanager helpt klanten ook met krediet- en contractmanagement. Waar nodig werkt de adviseur een persoonlijk en op maat geschreven verzekeringsprogramma uit en neemt dit van begin tot eind voor de klant uit handen. VLC & Partners kent hierbij naar eigen zeggen de slagkracht om klanten optimaal te bieden, en klein genoeg om klanten persoonlijk te benaderen. Zo wil de organisatie klanten het beste van twee werelden bieden.
VLC & Partners
Verkennen, voorkomen, verzekeren.
www.vlc-partners.nl