maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 03 april 2023

Lightyear maakt doorstart

De Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lightyear maakt een doorstart. De doorstart vindt plaats via een volledig nieuw bedrijf, dat eigenaar is van onder meer het intellectueel eigendom van Lightyear.

Dit is door curator Reinoud van Oeijen bekend gemaakt. Lightyear kondigde in 2016 de Lightyear 0 aan. Dit is een volledig elektrische auto, dat op zijn dak is voorzien van zonnepanelen. Met behulp van deze panelen kan het voertuigen tijdens het laden of op een parkeerplaats opladen. Dit zonder gebruik te hoeven maken van een laadpaal.

Uitstel van betaling

Moederbedrijf Lightyear vroeg op 23 januari uitstel van betaling aan. Het kondigde toen al aan de ontwikkeling van zijn vlaggenschip Lightyear 0 stil te leggen. Het bedrijf wilde zich volledig gaan richten op de ontwikkeling van de Lightyear 2. Dit voertuig is net als zijn grote broer voorzien van zonnepanelen, maar met een prijskaartje van minder dan 40.000 euro een stuk goedkoper.

Zo ver bleek het echter niet te komen; op 27 januari 2023 is de werkmaatschappij van Lightyear – Atlas Technologies – failliet verklaard. Atlas Technologies richtte zich op de productie van de Lightyear One. Het intellectueel eigendom was niet in gevaar; deze is ondergebracht bij moederbedrijf Lightyear dat niet failliet is verklaard.

Doorstart

Direct na het faillissement maakte de curator al bekend een doorstart te onderzoeken. Deze komt er dus daadwerkelijk. Het nieuwe bedrijf neemt een deel van de inventaris en een deel van de medewerkers van het failliet Atlas Technologies mee. Naar schatting kunnen zo’n 100 van de oorspronkelijk 600 medewerkers van Atlas Technologies bij het nieuwe bedrijf aan de slag.

Ook Lightyear Layer, een dochteronderneming gericht op zonneceltechnologie, gaat onder het nieuwe bedrijf vallen.

De Lightyear One (bron foto: Lightyear)
De Lightyear One (bron foto: Lightyear)

Voorraden en demomodellen geveild

Een deel van de voorraden van Lightyear gaan onder de hamer. Ook demomodellen van de Lightyear 0 zijn te koop. Met de opbrengst van de veiling wil Lightyear schuldeisers compenseren. Voor de veiling staat op 19 april een kijkdag op de planning.

Het nieuwe bedrijf moet binnen enkele jaren de Lightyear 2 op de markt brengen. Lightyear verschuift met een relatief betaalbare zonneauto zijn focus naar een andere markt. Het voertuig moet minder dan 40.000 euro kosten. Dit is een fractie van het prijskaartje van de Lightyear 0, die zo’n 250.000 euro bedroeg.

Het is niet bekend hoeveel exemplaren van de Lightyear 0 er daadwerkelijk zijn geproduceerd. De productie ging in november 2022 in Finland van start. Lightyear wilde in totaal 946 exemplaren van de zonneauto produceren.

Breed scala aan investeerders

Lightyear trok veel aandacht met zijn concept. Zo investeerde onder meer de Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg in het bedrijf. Dat gold ook voor Invest-NL, de provincie Noord-Brabant, en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen voor de provincies Noord-Brabant en Limburg (BOM en LIOF), evenals de investeringsfondsen SHV en DELA.

Leasemaatschappij LeasePlan kondigde eind december 2021 nog aan 5.000 exemplaren van he tweede model van Lightyear te reserveren. Eerder zei het bedrijf ook al toe de Lightyear One beschikbaar te zullen maken op de Europese markt.

Doorstart komt niet onverwacht

De doorstart van Lightyear komt niet onverwachts. In februari bleek al dat het bedrijf bij private investeerders in korte tijd acht miljoen euro had opgehaald voor zijn doorstart. Het plan rondom deze doorstart moest echter nog groen licht krijgen van de curator. Nu deze zijn goedkeuring geeft, is voor de doorstart de weg vrij.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Lightyear

Deel dit artikel

Meer nieuws

CO2-besparende batterijbehuizingen voor elektrische auto’s

CO2-besparende batterijbehuizingen voor elektrische auto’s

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 01-10-2024
(productnews)
In het onderzoeksproject COOLBat werken onderzoekers van het Fraunhofer Instituut voor Bewerkingsmachines en...
In het onderzoeksproject COOLBat werken onderzoekers van het Fraunhofer Instituut voor Bewerkingsmachines en Vervormingstechnologie IWU samen met partners aan de ontwikkeling van de volgende generatie batterijbehuizingen voor elektrische voertuigen....
Automotive / 01-10-2024
Lees meer

Drones vervoeren bloedmonsters tussen Londense ziekenhuizen

Drones vervoeren bloedmonsters tussen Londense ziekenhuizen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 01-10-2024
(productnews)
Drones gaan binnenkort bloedmonsters vervoeren tussen twee ziekenhuizen van de Britse National Health Service (NHS) in...
Drones gaan binnenkort bloedmonsters vervoeren tussen twee ziekenhuizen van de Britse National Health Service (NHS) in Londen: het St Thomas ziekenhuis en Guy’s Cancer Centre. Het gaat om een project...
Medisch & Zorg / 01-10-2024
Lees meer

LOXO en Planzer testen autonoom bezorgvoertuig in Bern op openbare weg

(productnews)
In het Zwitserse Bern gaat een autonoom voertuig de komende twee jaar pakketjes rondbrengen. Het gaat om een voertuig met...
In het Zwitserse Bern gaat een autonoom voertuig de komende twee jaar pakketjes rondbrengen. Het gaat om een voertuig met Level 4-autonomie, wat wil zeggen dat het voertuig zonder bestuurder...
Automotive / 30-09-2024
Lees meer

Lightyear gaat zonnesystemen ontwikkelen voor derde partijen

Lightyear gaat zonnesystemen ontwikkelen voor derde partijen

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-09-2024
(productnews)
Lightyear haalt meer dan 10 miljoen euro op bij investeerders voor de ontwikkeling van zonnesystemen voor de...
Lightyear haalt meer dan 10 miljoen euro op bij investeerders voor de ontwikkeling van zonnesystemen voor de automotive-industrie. Het bedrijf wil met behulp van het geld zijn team uitbreiden. Het...
Automotive / 24-09-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven