Hij is al een paar jaar op de markt, maar nu begint hij ook echt bekend te raken bij autofabrikanten. De Bosch Virtual Visor. Een intelligente zonneklep die alleen dat deel van je gezicht afdekt waar je de meeste last van de zon ondervindt.
Net als bij de zonneklep die wij al sinds 1922 in de auto hebben, klap je hem naar beneden. Daar houden de vergelijkingen echter op. De Vitual Visor is hoogstandje in AI-technologie. Het is een transparant LCD scherm met een camera die het gezicht van de bestuurder voortdurend scant. AI herkent vervolgens de oren, de mond en de neus en gebruikt die informatie om alleen dat deel van de zonneklep te kleuren waar het zonlicht in de ogen van de bestuurder schijnt. De rest van de klep blijft vervolgens transparant.
De kans op een ongeluk bij fel zonlicht is 16% groter dan bij gewoon licht. De ouderwetse zonneklep helpt natuurlijk, maar bedekt een flink deel van het gezichtsveld van de bestuurder. Dat verhoogt de veiligheid niet per se. Een zonnebril helpt tot op zekere hoogte, maar is op of af. Niet bepaald een dynamisch stukje technologie. Dat is toch anders.
Gezien alle voordelen is het best vreemd dat Bosch veel tijd nodig heeft gehad om autofabrikanten te overtuigen. Het lijkt er nu op dat de AI-zonneklep zijn weg gaat vinden naar auto’s in het hogere segment. Tegelijkertijd staat de wereld niet stil en heeft een aantal bedrijf soortgelijke oplossingen ontwikkeld.