Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen.
Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren
en zijn geschikt zijn voor inzet op langere afstanden.
Nu zijn de trucks voor het eerst getest op de openbare weg. Maar niet zomaar een openbare weg;
om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van
Zweden – in een extreem koud klimaat.
“De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware
situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale
testomgeving”, zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo
Trucks. “Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen
wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben
getest.”
De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn
voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie
is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.
Volvo biedt momenteel met zes modellen in serieproductie het breedste gamma aan batterijelektrische
trucks (BEV) in de sector, geschikt voor zeer uiteenlopende transporten in en tussen steden.
De brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen in de tweede helft van dit decennium
beschikbaar zijn. Tests met vervoerders zullen enkele jaren voor de commerciële lancering van
start gaan.
Om de ontwikkeling te versnellen, heeft Volvo Group zijn krachten gebundeld met Daimler om
brandstofcelsystemen op maat te ontwikkelen en te produceren voor voertuigen voor
langeafstand transport en zwaardere inzet.”