maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 11 juli 2023

La Poste voorziet veertig bestelbussen van luchtloze banden

De Franse postbezorgdienst La Poste gaat bijna veertig van zijn bestelwagens voorzien van luchtloze banden, die niet lek kunnen raken. Dit moet vertraging die ontstaat door problemen met zachte of lekken banden terugdringen.

Het gaat om de Michelin Uptis, een luchtloze band die door Michelin onder meer is ontwikkeld voor professioneel gebruik. De band is bedoeld voor gebruikers die oponthoud en verstoring van hun werkzaamheden door een lekke of zachte band willen voorkomen.

20% minder banden vervangen

De Uptis-band is voorzien van een structuur die de binnen- en buitenzijde van de band verbindt, en zo het gewicht van het voertuig kan dragen. Michelin stelt dat bij het gebruik van Uptis 20% minder banden hoeven te worden vervangen. Het gaat hierbij enerzijds om banden die niet repareerbaar zijn (12%). Anderzijds gaat het om banden die door een verkeerde luchtdruk op onregelmatige wijze zijn gesleten (8%).

Foto: Jérôme Cambier
Foto: Jérôme Cambier

In absolute aantallen stelt Michelin dat het gebruik van Uptis banden zo’n 200 miljoen banden minder per jaar hoeven te worden vervangen. Door het vervangen van minder banden, kan de Uptis band volgens Michelin bijdragen aan het verkleinen van de milieu-impact van voertuigen. Ook vraagt de productie van de Uptis-band om minder grondstoffen dan een reguliere band. Ook dit dringt de hoeveelheid afval en milieu-impact terug.

Pilotproject met drie bestelbussen

Voor het project gaan La Poste en Michelin een samenwerking aan met een looptijd van twee jaar. Sinds eind vorige maand rijden een drietal bestelbussen van La Poste als onderdeel van een proefproject rond met de Michelin Uptis-banden.

In 2024 wil de Franse postbezorgers dit aantal uitbreiden naar bijna veertig bestelwagens. La Poste zet de voertuigen in alle gevallen in in Lesquin, Valenciennes en Douai in de Hauts-de-France regio in het noorden van Frankrijk.

‘Betrouwbare voertuigen nodig’

“Graag werken we samen met Michelin, wiens kennis en innovaties al meer dan een eeuw ten dienste staan van onze mobiliteit. We bezorgen brieven en pakketten in heel Frankrijk, 6 dagen per week, met postbodes die elke dag het equivalent van 50 keer de omtrek van de aarde afleggen. Daarvoor hebben we betrouwbare voertuigen nodig die totale veiligheid op de weg bieden en tegelijkertijd onze ecologische voetafdruk beperken. We verwachten prestaties en totale gemoedsrust van de revolutionaire MICHELIN Uptis-banden”, zegt Philippe Dorge als adjunct-algemeen directeur van de groep La Poste verantwoordelijk voor de afdeling Diensten-Brieven-Pakketten.

Foto: Jérôme Cambier
Foto: Jérôme Cambier

Bruno De Feraudy, Directeur OEM-activiteiten bij de Michelin-groep: “De MICHELIN Uptis-band is een belangrijke innovatie in de bandensector en is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een volledig duurzame band tegen 2050. Hij is het resultaat van een vijftigtal patenten op het gebied van bandenstructuur en hoogtechnologische materialen. Het toont het vermogen van Michelin om te innoveren ten gunste van een veiligere mobiliteit die vriendelijker is voor het milieu. We zijn verheugd dat La Poste, het grootste wagenpark van Frankrijk met 50.000 voertuigen en het grootste Franse bedrijf, kiest voor de MICHELIN Uptis-band.”

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto’s: Michelin (copyright Jérôme Cambier)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven