Chinese automerken moeten zich verenigen en samen de strijd aangaan op de exportmarkt, in plaats van met elkaar te concurreren. Dit stelt althans de Chinese autofabrikant BYD.
Dit tekent Reuters op uit de mond van Wang Chuanfu, de topman van BYD. Chaunfu deed zijn uitspraken op een event georganiseerd door BYD. De topman wil dat Chinese merken zich niet richten op een onderlinge strijd, maar juist op een strijd met partijen buiten China.
Ook vindt de BYD-topman het hoogtijd dat Chinese merken een belangrijkere rol gaan spelen op de wereldwijde markt. “Ik geloof dat de tijd voor Chinese merken is gekomen”, aldus Chaunfu.
Hij roept Chinese autofabrikanten op de ‘oude legendes’ te ‘vernietigen’, waarmee hij verwijst naar de gevestigde orde op de automarkt. “Het is een emotionele behoefte van de 1,4 miljoen Chinezen om een Chinees merk een wereldwijde speler te zien worden”, aldus Chaunfu.
De oproep is niet zonder reden. Op de Chinese automarkt is een felle strijd gaande tussen autofabrikanten, met name als het gaat om elektrische voertuigen. Op de markt is in feite sprake van een prijsoorlog.
Opvallend is dat deze oorlog juist is ingeleid door het Amerikaanse Tesla. Met prijsverlagingen wil Tesla zijn elektrische voertuigen extra aantrekkelijk maken voor Chinese klanten. Andere merken volgden en verlaagden eveneens hun prijzen. Vooralsnog zijn er geen tekenen die erop wijzen dat de prijsoorlog afzwakt.
Ook op andere vlakken voeren Chinese autofabrikanten een felle strijd met elkaar. Zo dienden het Chinese Great Wall in mei een klacht in bij Chinese toezichthouders tegen BYD. De twee best verkopende hybride modellen van BYD zouden in de praktijk niet aan de emissiestandaarden voldoen. BYD ontkent dit en overweegt juridische actie tegen de aantijgingen.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: De levering van de eerste exemplaren van de Nio ET7 aan Chinese klanten (bron: Nio)