maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 12 september 2023

Ondernemersvertrouwen in auto- en motorbranche daalt ondanks hogere omzet

De auto- en motorbranche ziet de omzet in het tweede kwartaal van 2023 met 33,7% stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De stijging is onder meer toe te schrijven aan een stijgende verkoop van elektrische voertuigen in combinatie met prijsstijgingen en het wegwerken van backorders. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen tegelijkertijd terugloopt.

Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deelt. Het CBS verdeelt de markt in verschillende segmenten:

  • Handel in en reparatie van personenauto’s
  • Importeurs
  • Zwaardere bedrijfsauto-branche
  • Gespecialiseerde reparatiebedrijven
  • Handel in auto-onderdelen
  • Handel en reparatie van motorfietsen

Meer vraag naar elektrische personenauto’s

Het segment dat de grootste omzetgroei laat zien is ‘Handel in en reparatie van personenauto’s’. Dit segment zag de omzet in het tweede kwartaal van 2023 met 49,1% stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het gaat om de grootste omzetstijging sinds 2005.

Het CBS schrijft de stijging in belangrijke mate toe aan de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, waarvan het segment profiteert. Denk echter ook aan het uitleveren van nog openstaande orders en bestellingen.

Importeurs zien omzet stijgen

Ook importeurs van nieuwe personenauto’s presteren in 2Q2023 goed. De omzet in het segment is 29,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook in dit geval speelt het wegwerken van backorders een belangrijke rol. Het CBS stelt echter dat deze inhaalslag nu voorbij lijkt, al is onduidelijk welke impact dit gaat hebben om de omzetcijfers van het segment.

Ook de omzet uit zware bedrijfsauto’s is gegroeid. Dit segment noteert in het tweede kwartaal van 2023 een omzetstijging van 15,8%. Ook hierbij speelt elektrificatie een belangrijke rol; partijen in het segment ervaren onder meer een grotere vraag naar elektrische autobussen.

Ook hogere omzet in andere segmenten

Andere segmenten doen het eveneens goed. Denk daarbij aan gespecialiseerde reparatiebedrijven (11,4 procent), handel in auto-onderdelen (8,2 procent) en handel en reparatie in motoren (1,4 procent). Het CBS schrijft deze stijgingen toe aan onder meer hogere grondstofprijzen van onderdelen en een tekort aan occasions, wat de prijs van tweedehands motoren opdrijft.

Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen ondanks de positieve omzetcijfers juist terugloopt. Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche komt aan het begin van het derde kwartaal van 2023 uit op -10. Aan het begin van het tweede kwartaal was dit nog -0,9. Hiermee valt het ondernemersvertrouwen in de sectoren lager uit dan in andere sectoren; gemeten over alle bedrijfstakken komt het ondernemersvertrouwen uit op -8,3.

Krappe arbeidsmarkt zet druk op de markt

Met name een tekort aan talent zet de auto- en motorbranche onder druk. Bijna de helft van alle bedrijven in de sectoren (47%) meldt aan het begin van het derde kwartaal een tekort aan arbeidskrachten er ervaren. Het tekort neemt hiermee wel iets af; aan het begin van het tweede kwartaal lag het percentage nog op ongeveer 53%.

Tegelijkertijd is het aantal vacatures in de sectoren juist iets gestegen. In het tweede kwartaal van 2023 ging het in totaal om 9.300 vacatures, ten opzichte van 8.400 vacatures in het eerste kwartaal.

Nederlanders terughoudend ten opzichte van elektrisch rijden

Hoewel uit de cijfers van het CBS blijkt dat de vraag naar elektrische auto’s stijgt, blijven Nederlanders terughoudend. Autowebsites Gaspedaal.nl en AutoTrack deden onderzoek onder 2.000 autobezitters die momenteel nog op benzine rijden. Hiervan geeft 96% aan niet van plan te zijn de overstap te maken naar elektrisch rijden, meldt het AD.

Dit is opvallend, aangezien er allerlei factoren zijn die elektrische voertuigen momenteel juist aantrekkelijker maken. Denk daarbij aan de beschikbaarheid van subsidies en een vrijstelling van de wegenbelasting, maar ook aan de sterk gestegen brandstofprijzen die rijden op benzine duurder maken.

Prijsoorlog

Tegelijkertijd dalen de prijzen van elektrische voertuigen, wat vooral te danken is aan een prijsoorlog die Tesla voert tegen andere autofabrikanten. Zo voerde Tesla recent prijsverlagingen tot 22.500 euro door. De gemiddelde prijs van een elektrische auto bedroeg begin dit jaar nog ruim 41.000 euro, en is inmiddels gedaald tot zo’n 36.500 euro. De prijsdalingen betekenen overigens niet dat elektrische auto’s nu goedkoper zijn dan benzineauto’s. De gemiddelde prijs van een elektrisch voertuig ligt nog altijd ver boven die van een benzinevariant.

De rol die de aanschafprijs speelt komt duidelijk terug in de cijfers die Gaspedaal.nl en AutoTrack delen. Zo noemt ruim de helft van de respondenten de hoge aanschafprijs als belangrijkste reden. Zorgen over de batterijconditie (37%) en de actieradius (25%) spelen eveneens een rol.

Hoewel een lagere aanschafprijs de animo voor elektrische voertuigen dus wellicht kan vergroten, roept Renault-topman Luca de Meo Europese autofabrikanten zich juist op zich niet te laten verleiden tot een prijsoorlog. “Het is van belang om een prijzenoorlog op korte termijn te vermijden”, zegt De Meo in een interview met Bloomberg tijdens IAA Mobility in het Duitse München. De topman van Renault wijst op risico’s. Zo kunnen prijsverlagingen die met name Tesla en Chinese autofabrikanten doorvoeren Europese fabrikanten onder druk zetten en de winstmarges drukken.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

Productie van Nederlandse industrie licht gedaald

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 15-10-2024
(productnews)
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar...
De productie van de Nederlandse industrie is in augustus 0,5 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Wel is de krimp kleiner dan in de zeven voorgaande...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

GLS Netherlands robotiseert pakketverwerking in Utrechts sorteercentrum

(productnews)
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door...
Pakketbezorger GLS Netherlands neemt een Robotic Singulator in gebruik. Het gaat om ROSI, geleverd en geïnstalleerd door AWL. De robotoplossing tilt de efficiëntie van pakketverwerking bij GLS naar een hoger...
High tech / 14-10-2024
Lees meer

Duurzame auto Phoenix heeft closed-loop recycle-percentage van 75 procent

(productnews)
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het...
Phoenix is de nieuwste en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren kan het voertuig voor maar liefst 75...
Automotive / 14-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven