De auto- en motorbranche ziet de omzet in het tweede kwartaal van 2023 met 33,7% stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De stijging is onder meer toe te schrijven aan een stijgende verkoop van elektrische voertuigen in combinatie met prijsstijgingen en het wegwerken van backorders. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen tegelijkertijd terugloopt.
Dit blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deelt. Het CBS verdeelt de markt in verschillende segmenten:
Het segment dat de grootste omzetgroei laat zien is ‘Handel in en reparatie van personenauto’s’. Dit segment zag de omzet in het tweede kwartaal van 2023 met 49,1% stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het gaat om de grootste omzetstijging sinds 2005.
Het CBS schrijft de stijging in belangrijke mate toe aan de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, waarvan het segment profiteert. Denk echter ook aan het uitleveren van nog openstaande orders en bestellingen.
Ook importeurs van nieuwe personenauto’s presteren in 2Q2023 goed. De omzet in het segment is 29,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook in dit geval speelt het wegwerken van backorders een belangrijke rol. Het CBS stelt echter dat deze inhaalslag nu voorbij lijkt, al is onduidelijk welke impact dit gaat hebben om de omzetcijfers van het segment.
Ook de omzet uit zware bedrijfsauto’s is gegroeid. Dit segment noteert in het tweede kwartaal van 2023 een omzetstijging van 15,8%. Ook hierbij speelt elektrificatie een belangrijke rol; partijen in het segment ervaren onder meer een grotere vraag naar elektrische autobussen.
Andere segmenten doen het eveneens goed. Denk daarbij aan gespecialiseerde reparatiebedrijven (11,4 procent), handel in auto-onderdelen (8,2 procent) en handel en reparatie in motoren (1,4 procent). Het CBS schrijft deze stijgingen toe aan onder meer hogere grondstofprijzen van onderdelen en een tekort aan occasions, wat de prijs van tweedehands motoren opdrijft.
Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen ondanks de positieve omzetcijfers juist terugloopt. Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche komt aan het begin van het derde kwartaal van 2023 uit op -10. Aan het begin van het tweede kwartaal was dit nog -0,9. Hiermee valt het ondernemersvertrouwen in de sectoren lager uit dan in andere sectoren; gemeten over alle bedrijfstakken komt het ondernemersvertrouwen uit op -8,3.
Met name een tekort aan talent zet de auto- en motorbranche onder druk. Bijna de helft van alle bedrijven in de sectoren (47%) meldt aan het begin van het derde kwartaal een tekort aan arbeidskrachten er ervaren. Het tekort neemt hiermee wel iets af; aan het begin van het tweede kwartaal lag het percentage nog op ongeveer 53%.
Tegelijkertijd is het aantal vacatures in de sectoren juist iets gestegen. In het tweede kwartaal van 2023 ging het in totaal om 9.300 vacatures, ten opzichte van 8.400 vacatures in het eerste kwartaal.
Hoewel uit de cijfers van het CBS blijkt dat de vraag naar elektrische auto’s stijgt, blijven Nederlanders terughoudend. Autowebsites Gaspedaal.nl en AutoTrack deden onderzoek onder 2.000 autobezitters die momenteel nog op benzine rijden. Hiervan geeft 96% aan niet van plan te zijn de overstap te maken naar elektrisch rijden, meldt het AD.
Dit is opvallend, aangezien er allerlei factoren zijn die elektrische voertuigen momenteel juist aantrekkelijker maken. Denk daarbij aan de beschikbaarheid van subsidies en een vrijstelling van de wegenbelasting, maar ook aan de sterk gestegen brandstofprijzen die rijden op benzine duurder maken.
Tegelijkertijd dalen de prijzen van elektrische voertuigen, wat vooral te danken is aan een prijsoorlog die Tesla voert tegen andere autofabrikanten. Zo voerde Tesla recent prijsverlagingen tot 22.500 euro door. De gemiddelde prijs van een elektrische auto bedroeg begin dit jaar nog ruim 41.000 euro, en is inmiddels gedaald tot zo’n 36.500 euro. De prijsdalingen betekenen overigens niet dat elektrische auto’s nu goedkoper zijn dan benzineauto’s. De gemiddelde prijs van een elektrisch voertuig ligt nog altijd ver boven die van een benzinevariant.
De rol die de aanschafprijs speelt komt duidelijk terug in de cijfers die Gaspedaal.nl en AutoTrack delen. Zo noemt ruim de helft van de respondenten de hoge aanschafprijs als belangrijkste reden. Zorgen over de batterijconditie (37%) en de actieradius (25%) spelen eveneens een rol.
Hoewel een lagere aanschafprijs de animo voor elektrische voertuigen dus wellicht kan vergroten, roept Renault-topman Luca de Meo Europese autofabrikanten zich juist op zich niet te laten verleiden tot een prijsoorlog. “Het is van belang om een prijzenoorlog op korte termijn te vermijden”, zegt De Meo in een interview met Bloomberg tijdens IAA Mobility in het Duitse München. De topman van Renault wijst op risico’s. Zo kunnen prijsverlagingen die met name Tesla en Chinese autofabrikanten doorvoeren Europese fabrikanten onder druk zetten en de winstmarges drukken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay