Ministers van de verschillende EU-lidstaten zijn akkoord met een aanpassing van de aanstormende Euro 7-uitstootnorm. Zij geven hiermee groen licht voor het afzwakken van de norm.
Dit meldt Reuters. De Euro 7-norm is een nieuwe norm die de uitstoot van voertuigen verder aanscherpt. De norm is in 2022 gepresenteerd, en leidden tot een storm van kritiek. Diverse EU-lidstaten waaronder Frankrijk, Italië en Tsjechië verzetten zich fel tegen de invoering van de Euro 7-norm. De landen stellen onder meer dat de nieuwe normering autofabrikanten veel geld en moeite kost, terwijl de milieuwinst beperkt zou zijn. Ook beargumenteren de EU-lidstaten dat het geld dat de Euro 7-norm kost, beter geïnvesteerd kan worden in het elektrificeren van het Europese wagenpark.
Spanje kwam daarop met een voorstel voor een compromis, waar de ministers van de EU-lidstaten zich volgens Reuters nu achter scharen. Onderdeel van dit compromis is onder meer dat de Euro 7-norm vasthoudt aan de NOx-uitstoot die we al kennen uit de Euro 6-norm. Dit brengt geen verandering met zich mee voor benzinevoertuigen, maar zorgt wel voor lagere eisen voor dieselvoertuigen. In de Euro 6d-norm is deze grens vastgelegd op 80 mg per kilometer, wat in Euro 7 60 mg per kilometer zou worden. Deze grens is al langer van toepassing op benzinevoertuigen.
Vasthouden aan de Euro 6-norm betekent ook dat minder strenge eisen worden gesteld aan de wijze waarop de uitstoot van voertuigen moet worden gemeten. Een andere belangrijke wijziging is dat voertuigen niet tien jaar lang hoeven te blijven voldoen aan de vastgestelde uitstoot normen, terwijl dit bij het originele plan voor de Euro 7-norm wel het geval was.
In de praktijk brengt Euro 7 ook in afgezwakte vorm nog altijd aangescherpte eisen met zich mee. Een belangrijke verandering ten opzichte van de Euro 6-norm is dat ook schadelijke stoffen die slijtage van de banden en remstof veroorzaken meetellen.
Reuters meldt ook dat de Euro 7-norm voor vrachtwagens en bussen niet wordt afgezwakt. Dit is opvallend, aangezien Euro 7 juist de eerste norm zou moeten worden waarin het onderscheid tussen vrachtwagens en bussen enerzijds en personenvoertuigen anderzijds zou worden losgelaten. Dit onderscheid blijft volgens Reuters echter dus ook in de afgezwakte Euro 7-norm bestaan.
Hoewel de ministers van de verschillende EU-lidstaten akkoord zijn met het compromis dat Spanje voorstelt, betekent dat niet dat de Euro 7-norm definitief wordt afgezwakt. Zowel de Europese Raad, het Europees Parlement als de Europese Commissie moeten nog akkoord gaan met het plan. De Euro 7-norm moet vanaf 1 juli 2025 van kracht zijn.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Arek Socha via Pixabay