De vraag naar servicerobots voor professioneel gebruik stijgt. In totaal zijn 158.000 servicerobots verkocht in 2022, wat een stijging is van 48%. Onder meer een tekort aan personeel draagt bij aan groeiende vraag.
Dit blijkt uit cijfers die de International Federation of Robotics (IFR) deelt. “De servicerobot-markt ontwikkelt zich razendsnel”, aldus Marina Bill, President van de IFR. “Een tekort aan vaardige medewerkers en een gebrek aan werknemers die servicetaken willen uitvoeren stimuleert de vraag. De IFR identificeert wereldwijd bijna 1.000 leveranciers van servicerobots die autonome diensten leveren.”
De stijging is het grootst als het gaat om toepassingen in hospitality, waar in 2022 in totaal 24.500 servicerobots in gebruik zijn genomen. Dit komt neer op een stijging van 125% ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat hierbij onder meer om robots die mensen begeleiden, informatie aanreiken of gericht zijn op telepresence.
Ook de inzet van servicerobots voor transport en logistiek stijgt. In totaal namen partijen in 2022 zo’n 86.000 servicerobots voor deze doeleinden in gebruik. Dit is 44% meer dan een jaar eerder.
Deze categorie is overigens breed. Het gaat hierbij niet alleen om robots die bijvoorbeeld goederen transporteren in distributiecentrum, maar ook om robots die bijvoorbeeld in een restaurant eten en/of drinken rondbrengen. De verkoop van dergelijke robots voor gebruik in open binnenomgevingen waarin publiek aanwezig is is met 78% gestegen tot 37.300 units.
Ook in de agrarische sector zijn servicerobots steeds populairder. De vraag vanuit deze sector is met 18% gestegen tot 8.000 servicerobots in 2022. De robots voeren allerlei taken uit, variërend van het reinigen van stallen tot het melken van koeien.
Verschillende factoren dragen bij aan de groeiende vraag. Denk hierbij aan een gebrek aan menselijke werknemers in veel agrarische regio’s, maar ook vraag naar duurzamere vormen van landbouw en veeteelt.
Bedrijven zetten robots ook steeds vaker in voor het uitvoeren van schoonmaaktaken. In 2022 zijn bijna 6.900 servicerobots voor dit doeleinden verkocht. Dit komt neer op een stijging van 8% ten opzichte van een jaar eerder.
De belangrijkste toepassing is het reinigen van vloeren; 4.900 servicerobots zijn hierop gericht, wat een stijging is van zo’n 10%. Deze toepassing is goed voor meer dan 70% van alle servicerobots die in 2022 voor schoonmaaktaken zijn aangeschaft.
Voor medische en zorgtoepassingen zijn de enige toepassingen waarvoor de vraag naar servicerobots in 2022 juist is gedaald. In totaal zijn 9.300 servicerobots voor deze toepassingen verkocht. Dit is 4% minder dan in 2021.
De IFR gaat ook kort in op de consumentenmarkt en laat de grote verschillen tussen de zakelijke en consumentenmarkt zien. Zo produceren fabrikanten servicerobots voor de consumentenmarkt op grote schaal, terwijl de productie voor zakelijke toepassingen doorgaans aanzienlijk kleinschaliger is. Dit is ook terug te zien in de cijfers die de IFR deelt. Zo zijn in totaal 5,1 miljoen servicerobots verkocht aan consumenten in 2022, ten opzichte van 158.000 units voor zakelijk gebruik.
Als we inzoomen op de consumentenmarkt blijkt dat stofzuig- en dweilrobots het grootste segment uitmaken; in totaal zijn in 2022 2,8 miljoen van deze robots verkocht. Denk daarnaast ook aan grasmaairobots, waarvan er 1,1 miljoen units over de toonbank gingen in 2022. Servicerobots voor sociale interactie en onderwijs vormen eveneens een groot segment met 157.000 verkochte units in 2022. Educatieve robots zijn hierbij goed voor ongeveer 104.000 units.
Meer informatie over het onderzoek is hier beschikbaar.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Markus Distelrath via Pixabay