Van de merken die wel hebben gereageerd, blijkt dat slechts een handvol volledige ondersteuning biedt voor bidirectioneel laden, wat betekent dat hun elektrische voertuigen niet alleen kunnen opladen, maar ook energie kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet, thuis en zelfs aan apparaten. Enkele van deze vooruitstrevende merken zijn onder andere Volvo, Polestar, Kia en Lucid Motors.
Het onderzoek wijst ook op de verschillende aspecten van bidirectioneel laden, zoals V2G (vehicle to grid), V2L (vehicle to load) en V2H (vehicle to home). V2G stelt elektrische auto’s in staat om overtollige energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet, V2L maakt het mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, terwijl V2H de energie teruglevert aan huizen of kantoren. Deze veelzijdige mogelijkheden kunnen een belangrijke rol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het opslaan van duurzaam opgewekte energie.
Met de groeiende urgentie van duurzaamheid en de behoefte aan oplossingen voor energieopslag, roept het gebrek aan enthousiasme van veel automerken ten aanzien van bidirectioneel laden belangrijke vragen op. Deze technologie heeft het potentieel om de energietransitie te versnellen en tegelijkertijd huishoudens te voorzien van de mogelijkheid om hun eigen duurzaam opgewekte energie op te slaan en te gebruiken wanneer dat het meest nodig is.