maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 november 2023

Stijgende kosten van EV’s vormen barrière voor omarming

De stijgende kosten van elektrische voertuigen (EV’s) kunnen de transitie naar elektrisch rijden vertragen en schaden. Zowel de aanschafprijs als de laadprijs blijft stijgen, waarbij steeds meer consumenten de kosten als belangrijkste barrière zien.

Hiervoor waarschuwt adviesbureau KPMG in een nieuw rapport. Het onderzoek is gebaseerd op een onderzoek onder leidinggevende in de Europese automotivesector. Zij wijzen erop dat hoewel de verkoopcijfers van EV’s in Europa momenteel nog altijd groeien, deze groei in geding komt door de stijgende kosten van EV’s.

Geopolitieke spanningen

Onder meer geopolitieke spanningen zijn van invloed op de levering en beschikbaarheid van kritieke grondstoffen voor accu’s voor EV’s. Ook de toevoer van elektriciteit naar Europa is door geopolitieke spanningen verstoord.

Deze verstoringen zijn ook van invloed op de EV-markt. Zo concludeert KPMG dat EV-modellen die voldoen aan de verwachtingen voor klanten of deze overstrijden nog altijd toekomstmuziek is.

Omslagpunt varieert per land

De aanschafprijs van een EV is van directe invloed op de omarming van de voertuigen. Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het omslagpunt waarop mensen bereid zijn EV’s te omarmen varieert per Europees land. Zo ligt dit omslagpunt in Duitsland op 38.023 euro, in Noorwegen op 36.737 euro en in Frankrijk op 31.820 euro. Het omslagpunt is het laagste in het Verenigd Koninkrijk met 20.883 euro.

Consumenten zien prijs in toenemende mate als een obstakels voor de omarming van een EV. Zo gaf in 2021 nog 54% van de Nederlanders aan dat dit het geval was, terwijl dit percentage in 2022 was gestegen naar 66%. Ook in andere landen is een vergelijkbare stijging zichtbaar. Zo is het percentage consumenten die prijs als belangrijkste obstakel noemt gestegen van 40% in 2021 tot 61% in 2022. In het Verenigd Koninkrijk steeg het percentage van 53% naar 58%, terwijl in Frankrijk een stijging zichtbaar is van 49% naar 53%.

EV is gemiddeld 27% duurder

De gemiddelde verkoopprijs van EV’s in Europa is relatief stabiel. Wel blijft het verschil in aankoopprijs tussen een EV en auto met verbrandingsmotor met 27% fors. Dit percentage is in 2022 niet gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De meerprijs die klanten betalen voor een EV varieert overigens per land.

De grootste factor in de hogere prijs van een EV is de kosten van de accu’s, die goed zijn voor 30 tot 40% van het totale kostplaatje. Deze kosten zijn onder meer toe te schrijven aan de kosten van de benodigde grondstoffen. De prijzen van accu’s dalen overigens al langere tijd. Waar een accu in 2010 nog 1.200 dollar per kWh kostte, bedroeg de prijs in 2021 nog slechts 141 dollar per kWh.

Tegelijkertijd is de prijs van EV-accu’s de afgelopen jaren juist gestegen. Dit is onder meer te danken aan de COVID-19 pandemie, de oorlog in Oekraïne en tekorten aan grondstoffen. Zo zijn de prijzen van een accu van een EV in 2022 met 7% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.

Prijsoorlog

KPMG wijst ook op een prijsoorlog die gaande is in de EV-markt. Zo voert Tesla al enige tijd prijsverlagingen door in een poging de vraag naar zijn EV’s te stimuleren. Dit lijkt effect te hebben; de Tesla Model Y was in de eerste maanden van 2023 één van de best verkochte EV’s van Europa.

Andere fabrikanten waaronder VW, BMW en Ford lijken Tesla inmiddels te volgen. Tegelijkertijd zetten fabrikanten in toenemende mate in op de introductie van goedkopere EV’s van minder dan 30.000 dollar.

Hogere laadkosten

KPMG wijst ook op de stijgende laadkosten van EV’s, die de totale kosten van het bezit van een EV doen stijgen. In de meeste Europese landen zijn de kosten – inclusief afschrijving, rente, verzekeringen, belastingen, onderhoud en energie, vergelijkbaar met die van een auto met verbrandingsmotor.

Nederland en Noorwegen zijn hierbij afwijkers; in deze landen zijn de totale kosten van het bezit van een EV aanzienlijk lager dan die van een voertuig met verbrandingsmotor. Het verschil is het grootste in Noorwegen, wat toe te schrijven is aan stimuleringsprogramma’s opgezet door de Noorse overheid.

Gebruikskosten moeten dalen om hogere aanschafprijs te compenseren
KPMG concludeert dat hoewel de gebruikskosten van een EV in veel gevallen relatief vergelijkbaar zijn met die van auto’s met verbrandingsmotor, de gebruikskosten van een EV verder moeten dalen om de hogere aanschafprijs te compenseren. Alleen zo komt de prijs van een EV dichter bij het omslagpunt waarop consumenten besluiten een EV te verkiezen boven een auto met verbrandingsmotor.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven