Amazon lanceert een nieuwe mobiele robot, die het gaat inzetten in zijn fulfillmentcentra. De robot kan ruim 1.100 kilogram tillen en moet de efficiëntie en de veiligheid in de centra verhogen.
Het gaat om Titan, die specifiek is gericht op het tillen van zware lasten in de fulfillmentcentra van Amazon. Zo wil de Amerikaanse e-commercegigant de veiligheid verhogen en efficiëntie vergroten.
Amazon ontwikkeld al langer in eigen beheer mobiele robots. Deze activiteiten stammen voort uit de overname van Kiva Robotics in 2012. Na de overname van Kiva bracht Amazon de activiteiten van dit bedrijf onder in Amazon Robotics. Robots van Kiva werden gebruikt door diverse grote partijen, waaronder Staples en Office Depot. De contracten met deze organisaties zijn door Amazon niet verlengd; het bedrijf maakt nu exclusief gebruik van de robots.
Eerder ontwikkelde Amazon onder meer Hercules, de voorloper van Titan. Hercules is tot nu toe de meest breed ingezette mobiele robot binnen Amazon. Titan is een upgrade ten opzichte van Hercules. Zo kan Titan twee keer zoveel gewicht vervoeren als Hercules.
Ook zijn technologieën uit diverse eerdere robots van Amazon terug te vinden in Titan. Denk hierbij aan de batterij en het oplaadbeheersysteem van Hercules, en de computervision, obstakeldetectie en beheersystemen van de mobiele robot Xanthus. Daarnaast zijn hardwarecomponenten van Proteus gebruikt voor het beheer van het besturingssysteem op de robot, dat het onder meer mogelijk maakt routes te plannen en af te leggen. Ook zorgt dit besturingssysteem voor communicatie met andere systemen in de fulfillmentcentra van Amazon.
Het e-commercebedrijf wil Titan allereerst gaan inzetten voor het vervoeren van grote objecten. Denk hierbij aan huishoudelijke apparaten, maar ook aan pallets met diervoeding.
Op termijn wil Amazon het takenpakket van Titan uitbreiden. Zo voorziet het onder meer integratiemogelijkheden met Sequoia, een op containers gebaseerde opslagoplossing ontwikkeld door Amazon. Het e-commercebedrijf wil Titan in dit geval inzetten voor het vervoeren van producten in zijn opslagruimte, en producten direct afleveren bij werknemers.
Sequoia is een technologie die in oktober door Amazon is geïntroduceerd. De technologie stelt Amazon in staat in zijn fulfillmentcentra producten 75% sneller te identificeren en op te slaan. Zo wil het bedrijf producten sneller online te koop kunnen aanbieden, orders tot 25% sneller kunnen verwerken en de bezorging van producten voorspelbaarder maken.
Meerdere robotsystemen maken onderdeel uit van Sequoia. Het systeem combineert onder meer mobiele robots, gantry-robots en robotarmen. Mobiele robots transporteren producten in containers naar een gantryrobot. Deze stuurt de containers door naar werknemers, die hieruit de benodigde producten kan pakken. Ook kan de robot indien nodig containers bij- of hervullen.
Het SAT1 fulfillmentcenter van Amazon in het Amerikaanse San Antonio, Texas gaat als eerste aan de slag met Titan. Dit centrum is in 2013 gelanceerd en is specifiek gericht op het verwerken grotere, omvangrijkere producten. Amazon wil met behulp van Titan onder meer de veiligheid van werknemers in het centrum vergroten, en tegelijkertijd de efficiëntie in het centrum naar een hoger niveau tillen.
Amazon produceert de Titan-robots in zijn innovatiehub in de Amerikaanse staat Massachusetts. Deze locatie opende in 2021 zijn deuren; Amazon investeerders ruim 40 miljoen dollar in de ontwikkeling.
De Amerikaanse e-commercegigant kondigde in oktober ook aan een robot van partner Agility Robotics te gaan testen: Digit. Het gaat om een humanoïde robot met armen en benen, die zij-aan-zij met werknemers aan de slag kan. Digit kan objecten oppakken en manipuleren, op een manier die vergelijkbaar is met menselijke werknemers. Amazon wil Digit initieel inzetten voor eenvoudige taken, zoals het oppakken en verplaatsen van lege containers met het oog op hergebruik.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Amazon