maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 23 april 2018

Brussels Airport zet autonome shuttles in op openbare weg

2getthere gaat een autonome shuttledienst opzetten op Brussels Airport, ook wel luchthaven Zaventem genoemd. De Brussels Airport Autonomous Shuttle gaat volledig autonoom reizigers over de openbare weg vervoeren tussen de luchthaven en parkeergelegenheden. Zaventem wordt hiermee de eerste Europese luchthaven die autonome shuttles op de openbare weg inzet.

Het Utrechtse bedrijf 2getthere is een bedrijf dat veel ervaring heeft op het gebied van elektronisch geleide autonome voertuigen. Voertuigen van het bedrijf worden sinds 1999 ingezet op lijn 500 tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en het business park Rivium. Per dag maken naar schatting 2.400 passagiers gebruik van de shuttles op deze lijn, die ook wel de ParkShuttle-lijn wordt genoemd. 

Passagiers vervoeren over de openbare weg

Deze ervaring zet het bedrijf in voor het leveren van autonome shuttles aan Brussels Airport. De shuttles gaan op de openbare weg rijden tussen de luchthaven en parkeergelegenheden op Brucargo, het vrachtgebied op de Brusselse luchthaven. Deze parkeergelegenheden liggen op enige afstand van de terminal zelf verwijderd, waardoor vervoer tussen de locaties noodzakelijk is. 

De voertuigen rijden op deze route tussen het reguliere verkeer. De shuttles van 2getthere worden hiermee de eerste autonome voertuigen die in België op de openbare weg aan het verkeer mogen deelnemen. “Als intermodale hub waar meerdere vormen van transport naadloos met elkaar worden verbonden, bestudeert Brussels Airport continu nieuwe mogelijkheden om deze hub op duurzame wijze uit te breiden. Dit technologisch innovatieve project waarbij een zelfrijdende elektrische bus wordt uitgerold die op een vaste route opereert, past in onze inzet om de impact op onze omgeving zo laag mogelijk te houden”, aldus Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. 

Vanaf 2021 operationeel

Het project gaat op korte termijn van start en bestaat uit twee fasen. In de eerste fase wordt de technologie ontwikkeld en getest in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. De eerste testen worden vanaf het najaar van 2019 in Utrecht uitgevoerd door 2getthere. De eerste testen op de luchthaven Zaventem gaan vanaf 2020 van start en zullen worden uitgevoerd op Brucargo. 

Indien deze fase succesvol wordt afgerond, kunnen de shuttles vanaf 2021 worden uitgerold op de luchthaven. 

ParkShuttle-lijn en Nanyang Technological University

De overeenkomst met Brussels Airport is de derde overeenkomst die 2getthere de afgelopen maanden heeft aangekondigd. Eerder werd bekend dat de ParkShuttle-lijn wordt uitgebreid, waarvoor 2getthere een overeenkomst heeft gesloten met de gemeente Capelle aan den IJssel. Het bedrijf levert zes nieuwe shuttles leveren voor de lijn, waarmee in beide richtingen 500 passagiers per uur kunnen worden vervoerd. Het gaat om Group Rapid Transit (GRT) voertuigen ingezet, die afhankelijk van hun configuratie 16 tot 24 passagiers kunnen vervoeren. De concessie is tot 2033 uitbesteed aan vervoersbedrijf Connexxion.

Daarnaast kondigde het bedrijf deze maand aan samen met de Nanyang Technological University (NTU Singapore) en SMRT Services zijn GRT voertuigen te gaan uitrollen op de NTU Smart Campus. De autonome voertuigen worden vanaf 2019 ingezet op de campus en worden geïntegreerd in het bestaande transportnetwerk van de universiteit. De shuttles worden vanaf het laatste kwartaal van 2018 getest op de NTU Smart Campus. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: 2getthere (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven