maart 2022 - Jaarbeurs
Energie / 20 april 2018

Adidas verkoopt 1 miljoen schoenen gemaakt van plastic uit de oceaan

Adidas heeft het afgelopen jaar zo'n 1 miljoen sneakers verkocht die zijn gemaakt van plastic uit de oceanen. Het werkte daarvoor samen met het milieu-initiatief Parley.

De Duitse sportkledinggigant investeert momenteel veel in nieuwe technieken en nieuwe materialen. In 2016 begon het voor het eerst met de verkoop van de UltraBoost schoen, een sneaker die gemaakt is van plastic dat uit de oceaan is gehaald. Toen sprak het bedrijf al de ambitie uit om een miljoen paar te willen produceren. Dat is gelukt, zo zegt CEO Kasper Rosted tegen de Amerikaanse nieuwswebsite CNBC.

Elk paar schoenen staat gelijk aan elf plastic flesjes. Adidas wil met deze schoenen onder meer een bijdrage leveren aan het verminderen van overtollig plastic op de wereld. Zo gebruiken Amerikanen alleen al elke dag gemiddeld 500 miljoen plastic rietjes, en dan hebben we nog niet eens over andere vormen van plastic. Het is een gewoonte met veel consequenties: veel plastic (volgens de laatste onderzoeken maar liefst 8 miljoen ton per jaar) komt terecht in oceanen, waardoor het water vervuild raakt en dieren worden gedood. Veel plastic vindt uiteindelijk zelfs zijn weg terug naar ons voedsel. 

Om dit probleem aan te pakken en een meer duurzaam business plan te bouwen, ging Adidas de samenwerking aan met Parley for the Oceans. Samen zochten ze naar een manier om de miljoenen kilo’s plastic die de oceanen vervuilen een nieuw doel te geven. Adidas bedacht het slimme idee om schoenen van het plastic te maken.

Boost technologie

Voor het maken van de sneakers, wordt de door Adidas zelf ontwikkelde Boost technologie gebruikt. Het werd geïntroduceerd als een revolutionair dempingssysteem, dat de hoogste energieretour oplevert in elke hardloopschoen. De technologie is ontworpen om lopers te voorzien van zachte demping en langdurige energie die meer stijve sneakers niet konden.

Wat de demping in Boost anders maakt ten opzichte van andere sneakers, is het materiaal. Adidas ging een partnerschap aan met het toonaangevende chemische bedrijf BASF om een ​​massief granulair materiaal te ontwikkelen dat werd opgeblazen en omgezet in duizenden kleine energiecapsules. Wanneer ze in elkaar worden gezet om de afzonderlijke boost-tussenzool te vormen, slaan de capsules meer energie op dan elk ander ontwerp op de markt.

Sneaker-innovatie in de hele industrie bestaat uit veel onderzoek en ontwikkeling, maar betekent vaak ook veel vallen en opstaan. Voor de consumenten kan nieuwe technologie gimmickachtig lijken, aangezien merken komen met luchteenheden, speciale schuimen en dergelijke voorprestaties. Boost is verre van een gimmick en het gebruik ervan blijft zich uitbreiden in Adidas’ productlijn. Dezelfde technologie die hardlopers comfortabel hield tijdens lange afstanden, wordt nu gebruikt voor basketbalschoenen, voetbalschoenen, lifestyle sneakers en zelfs gemoderniseerde merkklassiekers zoals de Superstar. Veel gebruikers zijn positief over de UltraBoost schoen. 

3D-printen

Adidas zet ook al flinke stappen op het gebied van het 3D-printen van schoenen. Het investeerde onder meer in een Amerikaans 3D-printbedrijf, waardoor het in staat was om 3D-geprinte, customized schoenen op de markt te brengen. Het sportbedrijf verwacht dit jaar 100.000 3D-geprinte schoenen te verkopen.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Adidas/CNBC

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven