maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 april 2018

Vrachtwagens kunnen in Zweden tijdens het rijden worden opgeladen

Elektrische voertuigen kunnen sinds kort in Zweden tijdens het rijden worden opgeladen. Een speciale weg die dit mogelijk maakt is op woensdag 11 april geopend. De weg is primair gericht op vrachtverkeer, maar is ook toegankelijk voor personenauto's.

De weg is gebouwd binnen het eRoadArlanda project van het Zweedse ministerie van Transport, dat is gericht op voor de ontwikkeling van ‘geëlektrificeerde wegen’. Het project heeft als doel kennis te verzamelen over, ervaring op te doen met en gegevens te vergaren over geëlektrificeerde wegen, wat uiteindelijk moet leiden tot het elektrificeren van grotere delen van het Zweedse wegennet. 

Consortium

Een consortium van bedrijven is bij het eRoadArlanda project betrokken. Het gaat hierbij om Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI, E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, de gemeente Sigtuna, Swedavia, Arlanda Stad Holding, TraningPartner, FirstHotel, Frost Produktion, SMM Dulevo en Sandströms Elfirma. Deze partijen hebben gezamenlijk een rails ontwikkeld die in het asfalt wordt verwerkt en onder spanning staat. Voertuigen kunnen via deze rails tijdens het rijden worden opgeladen. 

Het stuk weg dat onlangs is geopend is het eerste traject dat binnen het eRoadArlanda project is geopend. Het traject is twee kilometer lang en loopt tussen de Arlanda Cargo Terminal op Stockholm-Arlanda Airport en het logistieke gebied Rosersberg in de omgeving van de Zweedse hoofdstad Stockholm. In de weg zit een speciale rails verwerkt die onder spanning staat. Voertuigen worden tijdens het rijden met behulp van een beweegbare arm verbonden met deze rails, waardoor elektriciteit via de arm naar de accu van het voertuig kan worden geleid. Deze arm is aan de onderzijde van voertuigen bevestigd, zoekt tijdens het rijden zelfstandig de rails en maakt automatisch verbinding. Doordat de arm kan bewegen kunnen voertuigen zich binnen hun rijbaan vrij bewegen zonder dat de verbinding verloren gaat. 

Brandstofverbruik terugdringen

Het project is primair gericht op het reduceren van het brandstofverbruik van vrachtverkeer. Voor het project zijn vrachtwagens ontwikkeld die zijn uitgerust met de speciale arm. Het gaat om een 18 tons vrachtwagen die goederen gaat vervoeren voor het Zweedse postbedrijf PostNord. De rails kan echter ook gebruikt worden door personenauto’s, al moeten deze dan wel worden voorzien van de beweegbare arm. 

“Een van de belangrijkste problemen van deze tijd is de vraag hoe we fossiele brandstof-vrije transport kunnen realiseren. We hebben nu een oplossing die dit mogelijk maakt, wat geweldig is. Zweden speelt een voortrekkersrol met deze technologie, die we ook in andere delen van het land en de wereld hopen te introduceren”, aldus Hans Säll, bestuursvoorzitter van het eRoadArlanda consortium en Business Development Director bij NCC. 

Fossiele brandstof-vrije transportinfrastructuur

33% van de CO2-emissies in Zweden wordt veroorzaakt door wegverkeer, waarvan één derde naar schatting is toe te schrijven aan vrachtverkeer. Naar verwachting kan twee derde van het vrachtverkeer in Zweden in 2030 via geëlektrificeerde wegen worden uitgevoerd. Het energieverbruik van vrachtverkeer kan hierdoor met 10 TWh worden verlaagd, wat gelijk staat aan drie miljoen ton brandstof. Het doel van de Zweedse overheid is echter nog ambitieuzer: in 2030 moet een volledig fossiele brandstof-vrije transportinfrastructuur zijn opgebouwd. Deze infrastructuur moet het concurrentievermogen van Zweden vergroten. Door vrachtwagens elektrisch te laten rijden wordt namelijk niet alleen het milieu ontzien, maar kunnen transportbedrijven ook flink op de operationele kosten besparen. 

Binnen het eRoadArlanda project worden uitsluitend hoofdroutes in Zweden voorzien van een elektrische rails, wat neerkomt op 2 tot 4 procent van het totale wegennetwerk. Vrachtwagens kunnen op deze hoofdroutes tijdens het rijden worden opgeladen, terwijl zij op de kortere reizen tussen de routes gebruik kunnen maken van hun ingebouwde accu. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: eRoadArlanda
Foto door: Joakim Kröger van NCC

Deel dit artikel

Meer nieuws

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven