Frankrijk gaat de overstap naar elektrisch rijden stimuleren met een nieuw subsidieprogramma. Het programma is gericht op minima en biedt hen de mogelijkheid tegen een zeer laag bedrag een elektrisch voertuig (EV) te leasen.
De aanschaf van een EV is niet goedkoop; doordat de voertuigen in veel gevallen relatief nieuw zijn en een hoge nieuwprijs kennen zijn EV’s ook op de tweedehandsmarkt relatief hoge aanschafprijs. In diverse landen zijn daarom subsidies beschikbaar voor de aankoop van een (tweedehands) EV. Zo kunnen particulieren in Nederland 2.950 euro subsidie krijgen op de aanschaf van een nieuwe EV. Voor de aankoop van een tweedehands EV is 2.000 euro subsidie beschikbaar.
Ondanks deze subsidie is de aanschafprijs van een EV nog altijd relatief hoog. Zo is Dacia Spring Electric op dit moment verkrijgbaar voor zo’n 20.000 euro. Ter vergelijking: de goedkoopste nieuwe auto die in Nederland verkrijgbaar is de Dacia Sandero voor nog geen 17.000 euro. Dit exemplaar is voorzien van een benzinemotor.
Een veel gehoorde klacht is dan ook dat EV’s vooral voor mensen met een bredere beurs beschikbaar zijn, terwijl mensen met een beperkt inkomen buiten boord vallen. Ook zouden mensen met hoger inkomen hierdoor meer profiteren van de subsidies die de Nederlandse overheid op EV’s beschikbaar stelt. Tegelijkertijd stijgen de kosten van traditionele voertuigen door onder meer stijgende brandstofkosten.
Frankrijk gooit het echter over een andere boeg. Het land geeft niet zo zeer subsidie om de aankoopprijs van een EV te verlagen, maar zet juist in op het verstrekken van EV’s via goedkope leasecontracten.
Het mikt hierbij specifiek op Fransen met een laag inkomen. Zo zijn de leasecontracten beschikbaar voor mensen met een inkomen tot 15.400 euro op jaarbasis, die jaarlijks 8.400 kilometer of meer aanleggen. Zij kunnen vanaf 54 euro per maand een EV leasen. Voor dit bedrag krijgen zij een Citroën ë-C3 tot hun beschikking.
Ook diverse andere voertuigen zijn via het leaseprogramma voordelig beschikbaar. Na de Citroën ë-C3 volgt de Fiat 500 voor 89 euro per maand en Opel Corsa EV voor 94 euro per maand. Voor de Peugeot e-208 rekenen Franse minima per maand 99 euro af, terwijl een Opel Moka EV 119 euro kost. De Citroën e-C4 is te leasen voor 129 euro per maand, de Jeep Avenger voor 149 euro per maand en Peugeot e-2008 voor 149 euro per maand.
Wat opvalt aan de lijst is dat alle voertuigen afkomstig zijn van Stellantis, waaronder in totaal veertien automerken vallen: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Vauxhall en Ram. Komend jaar komt daar ook Leapmotor bij. Stellantis is een grote speler op de Franse automarkt met een marktaandeel van 33%.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Goran Horvat via Pixabay