Het Nederlandse bedrijf PAL-V International verwacht de eerste vliegende auto ter wereld in 2019 op de markt te brengen. Het bedrijf toonde op de Geneva Motor Show in Zwitserland voor het eerst zijn PAL-V Liberty.
De PAL-V Liberty is een voertuig dat de eigenschappen van een auto en een vliegtuig combineert. Gebruikers kunnen zelf bepalen in welke modus zij gebruik willen maken van het voertuig; omschakelen tussen de rij- en vliegmodus neemt ongeveer vijf tot tien minuten in beslag. Om te mogen vliegen in de PAL-V Liberty hebben gebruikers een vliegbrevet nodig. Het voertuig is al goedgekeurd door zowel de European Aviation Safety Agency (EASA) als de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA).
PAL-V International is een Nederlands bedrijf dat in 2007 is opgericht door CEO Robert Dingemans en grootaandeelhouder John Bakker. Het idee voor het voertuig komt uit de koker van Bakker en is ontstaan uit frustratie over het feit dat vliegtuigen altijd vanaf een vaste locatie moeten opstijgen, waarbij de piloot zijn of haar auto op het vliegveld moet achterlaten. Bakker besloot daarom een auto te ontwerpen die kan vliegen, zodat gebruikers met hun eigen voertuig iedere locatie kunnen bereiken. Dit idee is uiteindelijk doorontwikkeld tot de PAL-V Liberty. Het managementteam van PAL-V bestaat naast Dingemans uit R&D manager Bartjan Rietdijk, Chief Engineer Mike Stekelenburg en CMO & Sales Officer Dr. Markus G. Hess.
Het ontwerp van de PAL-V Liberty is geïnspireerd op een gyrocopter, een vliegtuig met een motorloze rotor. Ook is het ontwerp geïnspireerd op de Carver One, een voertuig met drie wielen van het Nederlandse bedrijf Carver dat meeleunt in de bochten. Dit systeem maakt het mogelijk hoge zwaartepunt van een gyrocopter te compenseren en te zorgen dat het voertuig veilig op de openbare weg kan reiden. PAL-V ging in 2008 van start met de bouw van het eerste prototype van de vliegende auto, waarna in 2009 de eerste rijtesten werden uitgevoerd. Inmiddels heeft het bedrijf de PAL-V Liberty ontwikkeld, die vanaf 2019 commercieel beschikbaar moet zijn.
De PAL-V Liberty mag op de weg worden bestuurd door iedere automobilist met een rijbewijs. Wie echter met het voertuig wil vliegen heeft een vliegbrevet voor gyrocopters nodig. PAL-V beschikt over een eigen vliegschool genaamd PAL-V Flight Academy, waar klanten dit vliegbrevet kunnen halen. PAL-V geeft aan dat klanten na ongeveer 30 tot 40 uur training hun vliegbrevet in handen kunnen hebben. Zodra de PAL-V Liberty wordt afgeleverd, krijgen klanten een aanvullende training voor dit specifieke voertuig.
De vliegende auto biedt ruimte aan twee personen en kan maximaal 20 kilogram bagage vervoeren. Leeg weegt het voertuig 664 kilogram, terwijl het maximale gewicht waarmee de PAL-V Liberty kan opstijgen 910 kilogram bedraagt. Het voertuig is voorzien van twee motoren: een 100PK sterke motor voor gebruik op de weg en een 200PK sterke variant voor gebruik in de lucht. Beide motoren draaien op Euro 95, Euro 98 of E10 brandstof. Op de weg kan de PAL-V Liberty in minder dan 9 seconden een snelheid van 100 km/u bereiken, terwijl de topsnelheid 160 km/u bedraagt. Het voertuig heeft op de grond een bereik van 1.315 kilometer en verbruikt per 100 kilometer 7,6 liter brandstof.
In de lucht neemt de maximumsnelheid van het voertuig toe tot 180 km/u, al geeft PAL-V aan dat de vliegende auto zich met een snelheid van 140 km/u het meest efficiënt door de lucht beweegt. Het maximale bereik in de lucht bedraagt 500 kilometer, waarbij uit wordt gegaan van een brandstofreserve van 30 minuten en de aanwezigheid van één inzittende. Indien het voertuig maximaal is beladen en een brandstofreserve wordt aangehouden van 30 minuten, daalt het maximale bereik tot 400 kilometer. Dit betekent volgens PAL-V in de praktijk dat ongeveer 4,3 uur met de PAL-V Liberty kan worden gevlogen voor het voertuig moet worden bijgetankt. Het voertuig verbruikt tijdens het vliegen 26 liter brandstof per uur.
De PAL-V Liberty kan op een hoogte van maximaal 3.500 meter vliegen en heeft 30 meter nodig om te landen. Het voertuig vereist een startbaan van 180 meter om op te stijgen, terwijl het voertuig na 330 meter voldoende is gestegen om over een object van 50 meter hoog te vliegen.
Indien de vliegende auto in rijmodus wordt gebruikt, wordt de rotor van het voertuig opgevouwen op het dak. Dit zorgt ervoor dat de afmetingen van de PAL-V Liberty beperkt blijven; het voertuig is in rijmodus 4 meter lang, 2 meter breed en 1,7 meter hoog. PAL-V geeft aan dat het voertuig hierdoor in iedere reguliere parkeervak kan worden geparkeerd, ook in parkeergarages. Dit stelt gebruikers in staat met het voertuig naar een vliegveld in de omgeving van hun bestemming te vliegen, van vliegmodus om te schakelen naar rijmodus, met hetzelfde voertuig de laatste kilometers naar hun eindbestemming af te leggen en de vliegende auto bij hun bestemming voor de deur te parkeren als een traditionele auto. Indien het voertuig in vliegmodus wordt geplaatst en de rotor is uitgeklapt, is de PAL-V Liberty 6,1 meter lang, 2 meter breed en 3,2 meter hoog.
PAL-V verwacht de eerste exemplaren van de PAL-V Liberty in 2019 af te leveren. Het voertuig wordt geleverd in twee varianten: PAL-V Liberty Sports Edition en de PAL-V Liberty Pioneer Edition. De 299.000 euro exclusief belastingen kostende PAL-V Liberty Sports Edition is de ‘standaardversie’ van de PAL-V Liberty, terwijl de voor 499.000 euro exclusief belastingen te koop zijnde PAL-V Liberty Pioneer Edition is voorzien van allerlei opties. Ook biedt deze duurdere variant meer mogelijkheden om het voertuig naar wens te personaliseren. De PAL-V Liberty Pioneer Edition wordt in een oplage van slechts 90 stuks geproduceerd en als eerste afgeleverd aan klanten. Zodra deze voertuigen zijn afgeleverd, gaat het bedrijf van start met de levering van de PAL-V Liberty Sports Edition.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: PAL-V International (foto)